L’expansió del cotxe elèctric qüestiona la gratuïtat dels punts de recàrrega

El director de la plataforma Live, que agrupa el sector, va advertir en la darrera reunió que el període de gràcia tard o d’hora s’acabarà

Els punts de càrrega per a vehicles elèctrics que hi ha a nombrosos carrers de Barcelona seran tard o d’hora de pagament. Així ho va recordar el director de la plataforma Live, Àngel López, a l’última reunió d’aquesta taula sectorial, que agrupa les empreses privades i institucions públiques vinculades a la mobilitat elèctrica. Malgrat que la gratuïtat sempre ha tingut caràcter temporal, l’advertència va sorprendre els presents perquè el 2019 és any electoral i a més s’ha eliminat recentment la trava legal que impedia cobrar per utilitzar les electrolineres.

L’Ajuntament de Barcelona, tanmateix, no preveu en cap cas implantar el pagament en el mig any que queda de mandat. Fonts municipals remarquen que “a nivell polític no està sobre la taula la possibilitat del cobrament i no s’ha iniciat cap procés d’implantació de pagament”. Subratllen que la voluntat del govern d’Ada Colau és “potenciar el vehicle elèctric a Barcelona” amb més punts de recàrrega per “facilitar-ne l’accés a la població i garantir-ne un bon ús”. En aquest sentit, afegeixen, els tècnics de l’Ajuntament estudien “contínuament” les novetats tecnològiques que podrien millorar la xarxa barcelonina i “què fan altres ciutats, on s’ha comprovat que la majoria són de pagament”.

Diverses fonts del sector expliquen al TOT Barcelona que l’expansió del cotxe elèctric va avançant any rere any i assumeixen que en algun moment s’haurà de replantejar la gratuïtat dels sortidors. El futur passaria, coincideixen, perquè els garatges particulars disposin d’endolls específics on omplir la bateria durant la nit, de forma que les estacions de recàrrega es destinin només a garantir la viabilitat dels trajectes interurbans.

“Es va posar sobre la taula la possibilitat del pagament perquè ara està a les mans de cada titular dels punts de recàrrega decidir si vol cobrar o no”, corrobora un portaveu de l’Institut Català de l’Energia (ICAEN). L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que també ha apostat fort pel vehicle elèctric aquest mandat, coincideix en què “en algun moment caldrà prendre una decisió política sobre quan acaba l’exempció i quines tarifes i bonificacions s’apliquen”. “Que l’electricitat li surti a cost zero a l’usuari no implica, lògicament, que no l’estigui pagant ningú: la factura l’assumeix l’administració i va pujant a mesura que hi ha més cotxes elèctrics i més punts”, reflexionen fonts del Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB. 

“No hi ha res decidit encara, però tots som conscients que tard o d’hora s’acabarà la gratuïtat”, assumeixen portaveus de Nissan, que també forma part de Live. La firma automobilística ja preveu una futura “normalització” del servei de recàrrega a la via pública i per això ofereix gratuïtament la instal·lació d’un punt a domicili a tots els seus clients i ha creat espais de recàrrega gratuïta dins dels concessionaris. La marca recorda també que “carregar una bateria elèctrica és molt més barat que omplir un dipòsit de benzina o dièsel”, amb preus que ronden l’euro per cada 100 kilòmetres.

Gratuïtat accidental per una llei de Rajoy

La gratuïtat actual, de fet, va néixer a conseqüència d’un impediment legal per cobrar. El govern de Mariano Rajoy va reformar la llei estatal del sector elèctric i va introduir una clàusula que concedia exclusivament la venda d’electricitat a particulars a les comercialitzadores. La Generalitat de Catalunya preparava just aleshores el desplegament d’una xarxa de 100 punts de càrrega ràpids i semiràpids –fins a 120 km d’autonomia en mitja hora– a tot el territori, amb especial èmfasi en les comarques no metropolitanes.

I va haver de buscar una alternativa al full de ruta que tenia previst, que es basava en adjudicar la gestió a empreses privades mitjançant una concessió. Amb la limitació d’haver de ser comercialitzadora, gairebé no quedava marge de benefici per atraure potencials operadores. La solució escollida va ser delegar la nova xarxa en ajuntaments i administracions locals i subministrar l’electricitat de franc en lloc de vendre-la: “Era la millor fórmula per desenvolupar la xarxa esquivant els impediments legals”, defensa un portaveu de l’ICAEN.

No obstant, aquest desembre el govern de Pedro Sánchez ha aprovat un reial decret que suprimeix aquesta clàusula i de facto obre la porta a les electrolineres de pagament. “A partir d’ara poden haver ajuntaments que decideixin cobrar per fer ús dels punts de càrrega”, reconeix l’ICAEN. L’organisme mira de pal·liar la gran disparitat existent en els punts de recàrrega a Catalunya –lents, semiràpids i ràpids, públics i privats, de lliure accés i particulars, amb targeta física o amb app…– a través de l’Aliança de Municipis per a la interoperabilitat, creada a finals del 2017.

Diverses possibilitats de regulació de preus

La fi de la gratuïtat, quan arribi, no exclou la possibilitat d’oferir bonificacions a determinats col·lectius. Taxistes, repartidors, motoristes, flotes d’administracions públiques… La varietat d’usuaris de les electrolineres permet introduir criteris per premiar els vehicles amb usos més socials o d’ús públic, per exemple. Una altra opció es modular el preu en funció de la quantitat de recàrregues, per desincentivar conductes abusives. “Hi ha qui té un cotxe elèctric i l’aparca cada dia gratis a la plaça del sortidor amb l’excusa de la recàrrega”, assenyala un dels assistents a la reunió.

Barcelona és capdavantera en mobilitat elèctrica a Espanya i a Catalunya: el 15% dels vehicles elèctrics de tot l’Estat espanyol i el 38% dels de Catalunya es matriculen a la ciutat. També és el municipi amb més sortidors elèctrics de Catalunya –més d’un centenar–, per població i perquè va ser pionera col·locant-ne a la via pública. El mapa actualitzat de l’ICAEN recull la ubicació i tipologia de cada punt. Només tres formen part de la xarxa impulsada per la Generalitat i tenen compromès un període inicial de gratuïtat obligatòria perquè van comptar amb una subvenció en ser instal·lats.

La gran majoria són de titularitat i gestió municipal, per la qual cosa en un futur l’Ajuntament tindrà autonomia per a decidir-ne les tarifes. Actualment els titulars d’un vehicle 100% elèctric han de tramitar una targeta identificativa per usar els punts de recàrrega municipals i gaudir d’incentius com poder aparcar gratis a l’àrea verda i blava.

Comentaris

    EVA 17/01/2019 7:39 am
    Tinc cotxe elèctric fa 3 anys , no tinc problema si es té que pagar, el gran problema es la manca d'estacions de recàrrega , n'hi ha poques i la meitat no funcionen.

Nou comentari