Sorpresa majúscula en un control que la Guàrdia Urbana de Barcelona va desplegar aquest dilluns per vigilar l’activitat dels Vehicles de Transport amb Conductor (VTC) que actuen sense llicència i tenen el sector del taxi en peu de guerra des de fa anys. Segons ha informat la mateixa policia barcelonina, dels 25 vehicles VTC que van revisar durant el control d’inspecció, 21 van ser “retirats de la circulació per manca d’autorització municipal per a aquest tipus d’activitat”. També van enxampar tres conductors que havien consumit drogues estant de servei i van donar positiu en la prova del drogotest per cocaïna i THC.
✋👮 Ahir, en un control d'inspecció de #VTC, vam revisar 25 vehicles, dels quals 21 van ser retirats de la circulació per manca d'autorització municipal per a aquest tipus d'activitat. A més, 3 conductors van donar positiu en la prova del drogotest (cocaïna i THC).#gubUCT pic.twitter.com/rW74UOQzBJ
— Guàrdia Urbana Barcelona (@GUBBarcelona) December 10, 2024
“És un escàndol”, denuncia Alberto Tito Álvarez, el portaveu del sindicat Élite Taxi, l’associació més combativa del sector contra l’activitat dels VTC. “Si arriba a passar alguna cosa…” Álvarez ha assegurat que durant el primer trimestre del 2025 el Parlament iniciarà la tramitació de la nova llei del transport públic amb vehicles de fins a nou places que ha de “posar ordre” al sector i acabar amb el conflicte obert amb la proliferació de llicències VTC gràcies a un buit legal. La idea, segons el Departament de Territori, és posar “limitacions al vehicle privat”, es a dir, als VTC, i que el taxi passi a ser considerat un “servei econòmic d’interès general”.

Inspeccions recurrents als VTC
La Guàrdia Urbana realitza inspeccions periòdiques als VTC per garantir que compleixen amb la llei i assegurar que no fan competència deslleial al taxi. El passat mes d’abril, per exemple, la policia barcelonina va organitzar un control als voltants de l’Estació de Sants, un dels punts calents de la capital catalana de la rivalitat entre el taxi i els VTC. En els dos primers dies del control van fer 42 inspeccions que van acabar amb 27 denúncies i una desena de cotxes immobilitzats. Bona part de les sancions als VTC estan relacionats amb la circulació i l’aparcament dels vehicles per captar clients al carrer, cosa que tenen prohibida per llei perquè són considerats un servei a demanda que s’ha de contractar amb antelació.
Un parell de mesos abans, just en els dies previs al Mobile World Congress, una altra campanya d’inspeccions contra els VTC va acabar amb 335 denúncies, un balanç superior a les 318 de la campanya anterior. Llavors, la Generalitat va decretar una liberalització excepcional perquè els VTC poguessin circular sense restriccions durant 10 dies, però mantenia la prohibició de recollir passatgers sense reserva tant al port com a l’aeroport. El focus de la inspecció es va posar en punts calents com estacions d’autobús, tren, zones turístiques i comercials i les principals artèries.