El Consell de Ministres deixa més a prop les obres per “transformar i ampliar” l’estació de Sants. El govern de Pedro Sánchez ha autoritzat al Ministeri de Transports la licitació de les obres, per un valor total proper als 176 milions d’euros. La llum verda d’aquest dimarts contempla la primera fase del projecte, que preveu l’ampliació de l’actual edifici, l’adequació dels espais circumdants i la recuperació de la Plaça dels Països Catalans, al costat del node ferroviari. La intervenció prevista servirà per ampliar la superfície de l’estructura en un 30%, amb un nou accés per al servei de Rodalies i una sala d’embarcament per als passatgers d’alta velocitat que pretén donar compte de l’entrada al mercat dels ferrocarrils d’Ouigo i Iryo.
L’edifici de Sants creixerà, en aquesta primera fase, en direcció a l’esmentada plaça, amb un increment d’espai per als usuaris de l’alta velocitat fins als 10.220 metres quadrats. La zona reservada als viatgers de Rodalies s’ampliarà fins als 4.400 metres quadrats. Amb aquesta nova extensió, el principal node ferroviari català podrà acollir prop de 75 milions de viatgers l’any a partir del 2030. En cas de confirmar-se, l’augment de capacitat seria un 28% superior a les previsions inicials del projecte.

Nous accessos i més mobilitat
L’expansió de l’edifici servirà per oferir un 30% més d’espai als viatgers de totes les modalitats. La intervenció servirà, especialment, per millorar les instal·lacions de l’alta velocitat, amb tres nivells superiors, una zona d’embarcament i un accés directe a les andanes; així com altres espais d’ús intern. Dos nous accessos connectaran els serveis ferroviaris amb les diverses línies de metro i la parada d’autobusos; i la zona del vestíbul es reordenarà amb l’objectiu d’agilitzar el trànsit dels passatgers. L’operació permetrà, a més, que s’hi instal·lin nous espais comercials.
Fora de l’estació
Més enllà de les millores a andanes, accessos i parades de transport públic, el projecte contempla la recuperació de la Plaça dels Països Catalans, amb la reconstrucció d’alguns elements originals, nous espais per als vianants i noves zones verdes i de jocs infantils. A l’exterior de l’estació queda prevista, a la fase final de les obres, un reordenament de l’entorn per facilitar l’accés a l’edifici des del carrer; així com un nou itinerari per connectar l’esmentada plaça amb la Joan Peiró. A la banda mar, al seu torn, anirà a parar la zona dedicada als taxis i l’aturada de vehicles privats.