La connexió del tramvia per la Diagonal, entre Verdaguer i la plaça de Francesc Macià, es votarà a la comissió d’Urbanisme del 21 d’octubre, ha explicat la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet. Abans de l’estiu, l’alcalde, Jaume Collboni, va detallar que es faria un únic projecte per unir el tramvia. Les obres costaran uns 195 milions d’euros i la unió no serà una realitat abans del 2031.
Segons Bonet, aquell dia se sotmetran a votació dos expedients. D’una banda, la reurbanització de la Diagonal, i de l’altra, la construcció del col·lector, unes obres prèvies imprescindibles prèvies a les de la urbanització de l’artèria i la construcció de la xarxa tramviària, tal com ja es va fer en el tram entre Glòries i Verdaguer.
Probable acord de Collboni amb els Comuns i ERC
El govern de Collboni espera comptar amb el suport de Barcelona en Comú i ERC, els dos únics partits del plenari municipal partidaris de la connexió, ja que Junts per Barcelona, PP i Vox s’hi oposen. La unió entre Glòries i Verdaguer, amb Ada Colau d’alcaldessa, ja va tirar endavant per l’acord entre Comuns, socialistes i republicans. Més enllà de tancar un pacte per tirar endavant la connexió, Ajuntament i Generalitat, les dues administracions implicades, hauran de donar llum verda al pressupost per executar les obres.

Tal com va avançar el TOT Barcelona el 28 de maig, la inversió per construir el nou col·lector serà d’uns 62 milions d’euros, mentre que la reurbanització de la Diagonal costarà uns 53 milions, uns 115 milions que pagarà el consistori. La xarxa tramviària, que haurà de finançar la Generalitat, s’enfilarà fins als 80 milions d’euros.
L’ATM ha d’aprovar l’estructura tramviària
Precisament, aquest dimecres està previst que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), un consorci interadministratiu que presideix la Generalitat i del qual també formen part l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, entre altres administracions, aprovarà l’estructura tramviària.
De moment, no hi ha un calendari previst per a l’inici de les obres. De fet, haurien d’haver començat l’estiu del 2025. En total, seran uns 40 mesos de feines. I no s’espera que la connexió estigui culminada abans de sis anys.