El carril bici de la plaça de Catalunya es queda als calaixos municipals. Jaume Collboni no executarà la construcció de la via ciclista a la cèntrica plaça tal com va anunciar el mateix Ajuntament de Barcelona l’octubre 2021. De fet, el carril bici ja hauria d’estar en funcionament, però el govern municipal, de moment, no el farà perquè vol estudiar millor la seva implementació. Ara mateix no hi ha un nou calendari.
Fonts municipals han explicat al TOT Barcelona que el carril bici no s’executarà en el marc dels pressupostos participatius 2020-2023, tal com estava previst. Així ho ha comunicat el govern als promotors de la iniciativa, la Xarxa Veïnal del Raval. Amb tot, el consistori vol deixar clar que la paralització no implica que el carril hagi quedat descartat.
Un carril “indispensable”, per a Janet Sanz
“L’Ajuntament de Barcelona continuarà estudiant com s’ha d’implantar aquesta infraestructura, tenint en compte la connectivitat entre Ciutat Vella i l’Eixample i en el marc de la reflexió que es vol fer sobre les rondes de Ciutat Vella, generant més espai per al vianant i per a la bicicleta. També es vol analitzar com s’encaixa aquest carril bici amb les obres de la Rambla”, afirma una portaveu municipal.
L’extinenta d’alcaldia d’Urbanisme Janet Sanz ha criticat amb força la decisió de Collboni. “Primer va ser desmuntar el carril bici de Via Augusta, després limitar la circulació de bicis a Ciutat Vella, i ara no faran el carril bici de plaça de Catalunya, que és indispensable. A Barcelona, Collboni, l’únic alcalde progressista que aplica les mesures de PP i Vox contra la bici”, ha escrit Sanz a X després que la Xarxa Veïnal del Raval digués que se li havia comunicat que el carril bici no es faria.
Des d’Amics de la Bici, Albert Garcia subratlla que, amb aquesta decisió, un cop més el consistori demostra que no aposta per la bicicleta com un vehicle propositiu per la ciutat. L’entitat ciclista diu que fa sortides des de la plaça Catalunya des dels anys vuitanta, però destaca que, tot i ser un espai central, no és segur per la bicicleta. “No es pot sortir de plaça Catalunya, ni travessar-la de forma segura. Com pot ser que un eix central com plaça de Catalunya no disposi de facilitats per circular-hi de forma segura?”, es pregunta Garcia. Ja fa anys, a plaça de Catalunya, hi va morir un ciclista en un accident, recorda l’entitat.
Connectar l’Eixample i Ciutat Vella
El carril bici de la plaça de Catalunya formava part d’un paquet d’actuacions per millorar la xarxa ciclista de la ciutat i havia de permetre als usuaris d’aquest transport connectar l’Eixample amb Ciutat Vella, i concretament amb el passeig de Gràcia, la rambla de Catalunya i la Gran Via. El carril havia de ser segregat i girar al voltant de la plaça.
El carril bici de la plaça de Catalunya va formar part dels pressupostos participatius, una iniciativa dissenyada perquè la ciutadania escollís alguns dels projectes als quals es destinarien inversions municipals. Amb un pressupost d’uns 600.000 euros, la proposta va ser seleccionada perquè es construís.
Crítiques per incomplir els pressupostos participatius
Segons el regidor de Barcelona en Comú, Marc Serra, “el PSC incomplirà el decret d’alcaldia que regula els pressupostos participatius de Barcelona i l’acord del plenari, on tots els grups municipals es van comprometre a mantenir els 76 projectes seleccionats per la ciutadania. Quina manera de carregar-se la participació ciutadana”, ha valorat a X.
Des d’Amics de la Bici, Garcia recorda que el consistori ja va incomplir un procés participatiu amb la reforma de Via Laietana. Segons el col·lectiu, en el cas de la plaça de Catalunya, el procediment ha resultat ser només “màrqueting”, i tot ser un projecte bo per la ciutat i pactat, l’Ajuntament quan li ha interessat, l’ha tirat enrere.