Les persones que entren a Barcelona amb cotxe perden 47 hores anuals pels embussos

Un estudi del RACC xifra en 320.000 conductors els afectats a diari | Demanen un "pla d'emergència" en transport públic

El col·lapse cada matí als accessos a Barcelona afecta cada dia a 320.000 conductors. És la conclusió d’un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que ha xifrat en 15,3 milions d’hores les que es perden a l’any per la congestió en les carreteres d’arribada a la capital catalana. La majoria d’aquest temps es perd als accessos des del Vallès Occidental, segons han especificat el president del RACC, Josep Mateu, i el president de la fundació RACC, Lluís Puerto. 

L’últim estudi, del 2016, xifrava en 12,8 milions les hores que es perden en congestions als accessos a la ciutat. Així, l’augment és de gairebé el 20%. El RACC tambá mesurat el cost econòmic de les cues que es troben els conductors cada matí per entrar a Barcelona: 169 milions d’euros. Això suposa un augment del 23% respecte al 2016. El càlcul s’ha fet situant en 10 euros el preu de cada hora perduda als vehicles, segons ha detallat Puerto, i xifrant en 47,8 hores la pèrdua de temps en congestions per persona cada any.

El RACC ha considerat “congestió” les situacions en què els vehicles circulen a menys de la meitat del límit de velocitat permès a la via. En l’estudi ha analitzat 402 quilòmetres de via d’accés a Barcelona i ha enquestat 455 usuaris de forma “aleatòria”, segons ha dit Puerto. El perfil dels participants era d’homes majoritàriament –un 69%–, treballadors i d’entre 26 i 50 anys. De mitjana, els cotxes tenen 1,19 ocupants

“Pla d’emergència massiu” per a transport públic

Mateu ha apostat per un “pla d’emergència massiu” en transport públic per afrontar les restriccions que entraran en vigor l’1 de gener per l’aplicació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). En aquest sentit, ha posat el focus en les inversions a Rodalies. Tot i així, l’estudi també planteja millorar la xarxa d’aparcaments als voltants de Barcelona per facilitar que els conductors deixin el cotxe i entrin a la ciutat amb transport públic, un model anomenat park & ride

L’informe també proposa inversions a la B-23 i a la C-31 i una “gestió intel·ligent” de les infraestructures, tal com ho ha anomenat el president del RACC. Alguna d’aquestes és la regulació de l’entrada de cotxes a les rondes quan estiguin saturades. Altres recomanacions que trasllada l’estudi del RACC són la creació de més carrils bus-VAO, la construcció d’un segon túnel per a trens que connecti el Vallès amb Barcelona, l’abaratiment de títols de transport com la T-Mes o el T-Trimestre, l’increment de busos interurbans en hores punta i l’augment de la zona verda perquè es pugui aparcar a les afores de Barcelona i arribar al centre en transport públic o mitjans com el patinet. 

Pel que fa a les hores més congestionades en els accessos a Barcelona, el pitjor moment és les 7.30 hores, quan al 2016 ho era entre les 8 i les 9 hores. El director de la Fundació RACC ha destacat que els conductors surten abans de casa i, per tant, els embussos es creen abans. Concretament, ha matisat que les rondes són els accessos on més temps es perd a diari, amb una mitja hora. 

Nou comentari