Colau accelera per completar la superilla d’Hostafrancs l’any que ve

El govern municipal aprova el projecte executiu per convertir en plataforma única diversos carrers a l'interior del triangle de Consell de Cent, Tarragona i Creu Coberta

La superilla d’Hostafrancs (Sants-Montjuïc) està cada vegada més a prop de completar-se després que el govern municipal hagi aprovat el projecte executiu per pacificar el triangle interior que delimiten els carrers Consell de Cent, Tarragona i Creu Coberta, just per sobre de plaça Espanya. Les obres, que tenen un pressupost de 650.000 euros, preveuen convertir en plataforma única els carrers Rector Triadó i Torre d’en Damians i són una de les últimes actuacions que queden pendents per acabar de desplegar la superilla.

L’acord de govern és només un primer pas, però suposa un nou avenç per “donar més prioritat als vianants” a la part inferior de la superilla. Segons han explicat a aquest diari fonts municipals, el següent pas és tramitar l’aprovació definitiva. El punt que pot condicionar més l’inici de les obres, que duraran uns quatre mesos, és que la inversió depèn del pròxim Pla d’Inversió Municipal (PIM), que encara està pendent de definir-se i no hi ha hagut converses formals entre els grups municipals per tirar-lo endavant.

Mapa de la superilla amb les actuacions pendents que s'han fet aquest 2019 / BEC

Mapa de la superilla amb les actuacions pendents que s’han fet aquest 2019 / BEC

En els últims mesos l’Ajuntament ha posat la directa amb la intenció de poder acabar els treballs el 2020, un any molt intens en el capítol de les superilles perquè també està previst encetar tres nous projectes: Girona (Dreta de l’Eixample), els entorns de l’Espai Germanetes (Esquerra de l’Eixample) i Sant Gervasi de Cassoles (entre Balmes i Mandri). Escaldats per la infinitat de polèmiques arran de la implantació de la superilla del Poblenou, ara tots els projectes van acompanyats de processos participatius per recollir les opinions dels veïns.

Una decisió sorprenent per als veïns

La pacificació del carrer Rector Triadó era una mesura molt esperada pels veïns, tot i que la notícia d’aquests treballs els ha agafat per sorpresa perquè aquest mandat encara no han mantingut contacte amb l’Ajuntament. “A les nostres converses amb el districte sempre hem plantejat la necessitat de pacificar tot el carrer, no només la part de baix, perquè en realitat on hi ha més trànsit de vianants és al tram superior, que connecta amb el Centre Cívic Casinet d’Hostafrancs i l’Estació de Sants”, explica al TOT Barcelona el secretari de l’Associació de Veïns d’Hostafrancs, Jordi Clausell.

Els veïns tampoc acaben de veure clar com es resoldran els problemes de comunicació interna del barri. Temen que la reordenació del trànsit els deixi amb una sola manera d’accedir al carrer Rector Triadó: a través de plaça Espanya i el carrer Creu Coberta. “És una solució poc pràctica que obliga als veïns a fer molta volta i amb la saturació de la plaça Espanya serà molt més complicat”. Tot i les crítiques dels veïns, ara per ara el consistori no té previst introduir més canvis a la circulació després de les obres que es van executar abans de l’estiu.

Un projecte viu

La tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha explicat en multitud d’ocasions que les superilles són “projectes vius” que s’amplien a mesura que es detecten noves oportunitats de guanyar espai públic per al vianant. Una de les actuacions més importants que s’han fet aquest any ha sigut la pacificació del carrer Consell de Cent al seu pas per Hostafrancs, que tècnicament era el pas previ als treballs que es duran a terme el pròxim any. Des de l’abril, el tram de Consell de Cent entre Tarragona i Creu Coberta –quatre illes de cases– només té un carril per a cotxes i s’hi ha construït un carril bici bidireccional.

Drecera que utilitzaven els cotxes per creuar Hostafrancs / BEC

Drecera que utilitzaven els cotxes per creuar Hostafrancs / BEC

En paral·lel, també es va canviar el sentit del carrer Nicolau, la continuació natural del carrer Aragó i que milers de cotxes feien servir com a drecera per no haver de baixar fins a plaça Espanya per connectar amb la Gran Via. Amb aquestes dues intervencions, el consistori esperava reduir substancialment els 10.000 vehicles diaris que creuaven Hostafrancs, dels quals només uns 3.500 eren veïns. “Encara és d’hora per valorar el seu impacte”, afegeix Clausell. “Els mesos d’estiu sempre hi ha menys trànsit i és ara que ha començat el curs que podrem fer una valoració més acurada dels resultats”.

Abans de l’estiu encara es van fer dues actuacions més. Una al carrer Príncep Jordi, on s’ha construït una vorera passant –paviment elevat que dóna continuïtat a la vorera per prioritzar el pas de vianants– per frenar el trànsit d’entrada a la superilla. I l’altra va ser l’obertura del carrer Diputació en el seu tram final, entre Tarragona i Creu Coberta, a la part posterior de l’Hotel Catalonia Barcelona Plaza. El carrer s’ha convertit en un vial cívic de semiplataforma única que només permet el pas de veïns, vehicles de servei i bicicletes.

Comentaris

    Joan 26/11/2019 7:13 pm
    Viu la Colau en aquesta zona?, doncs això...
    Xavier Ll. 26/11/2019 7:06 pm
    10000 vehicles que no s'ha quedat a casa , inútils. Que bloquegen a moltes hores el carrer Tarragona i la ja saturadíssima Plaça Espanya. I a alguns veïns que per fer 25 metres de recorregut en cotxe hem de fer ara 1,2 kms. i entre 15 i 20 minuts cua. I per arreglar la cosa fem ara un carril menys al carrer Aragó. Us enterareu d'una vegada que aquests vehicles que dieu que pacifiqueu no es queden a casa. Que bloquegen mes el carrer per on passen o els dels voltants. En que penseu il·lumi
    Quin desproposit 25/11/2019 11:43 pm
    10.000 vehicles dels quals "només" més d'una tercera part eren veins. És a dir, 3.500 veïns a qui la cosa aquesta ens fastidia l'accés a casa. Si es talla la circulació a Consell de Cent, que és l'alternativa que tenim per arribar a la part de dalt de Rector Triadó després del tall de Sant Nicolau sense perdre minuts i minuts entrant per Mallorca, ens han ben fotut.

Nou comentari