Barcelona ha accelerat la lluita contra les infraccions de trànsit, especialment en els entorns escolars. Els polèmics radars escolars, que redueixen la velocitat dels vehicles a 30 quilòmetres per hora han estat força celebrats per la comunitat educativa, però alhora ha despertat crítiques. De fet, l’executiu de Jaume Collboni va flexibilitzar els horaris d’aquests nous radars per fer front, en part, a aquestes crítiques. Ara bé, els radars que més respecte generen als conductors són els radars de tram, que calculen la velocitat mitjana entre dos punts concrets d’un carrer (o carretera) i obliguen, doncs, a rebaixar la velocitat de forma constant. A Barcelona hi ha cinc radars d’aquest estil.
Els radars de les rondes
Els dos radars tram més coneguts, també en part perquè estan molt senyalitzats, són els que hi ha a les rondes. El primer el trobem a la ronda de Dalt, entre la plaça de Karl Marx i el nus de la Trinitat. Operatiu des de 2016, és el de la ronda de Dalt és primer radar tram que es va instaurar a la ciutat. És més, aquest va ser l’únic radar d’aquestes característiques durant sis anys a la ciutat. L’any 2021 van arribar la resta. El de la ronda Litoral entre la Barceloneta i Miramar és un altre radar força conegut. La velocitat en aquestes vies és de 80 km/h si bé també hi ha trams de 60.

Els radars de tram dels túnels
A partir d’aquí, hi ha tres punts més que controlen la velocitat en tres túnels concrets de la ciutat. El túnel de Badal, entre la plaça Cerdà i l’avinguda Diagonal, n’hi ha col·locat un. L’altre el trobem al túnel de la Rovira, entre la plaça d’Alfons el Savi i la rambla del Carmel. I l’últim, també força conegut, està situat al túnel de Glòries, estrenat fa pocs mesos.
Aquests cinc radars formen part de la trentena de punts de control que hi ha a la ciutat. Un gruix important són radars fixos, que capten instantànies concretes a un punt. Però també hi ha radars mòbils que la Guàrdia Urbana col·loca en punts aleatoris, davant d’una determinada situació o en contextos concrets. Segons argumenta el mateix Ajuntament, els darrers radars que s’han instal·lat a Barcelona responen a un intent de millorar la seguretat de les zones més vulnerables de la ciutat, com ara les escoles.