La pandèmia ha accelerat l’aparició d’un nou transport a la ciutat de Barcelona. Els patinets elèctrics són una realitat que se suma a l’augment ciclista que fa anys que viu la capital catalana. Malgrat l’ampliació de la xarxa ciclista, que s’ha multiplicat en els últims anys, la convivència entre patinets, bicicletes i vianants encara és un tema de debat. Sovint apareixen situacions de tensió al carrer per la mala praxi d’aquests vehicles, per cotxes o furgonetes que s’aturen al carril bici o malentesos entre diferents persones enmig del carrer. Per on poden circular aquests transports? S’han de limitar a l’ús del carril bici o poden anar per altres zones? A Barcelona hi ha diferents zones on està permès circular amb bici.

Els carrils bici

Els més coneguts i els més pràctics. Són segurament els que generen més seguretat, tant als vehicles sense motor com als vianants. Perfectament delimitats –normalment– poden ser de quatre tipus.

  • Unidireccional a la calçada: són pràcticament la majoria de carrils de l’Eixample, per exemple.
  • Bidireccional a la calçada: trobem exemples a la plaça de Francesc Macià o el passeig de Gràcia.
  • Unidireccional a la vorera: tenim un exemple a l’avinguda Diagonal, entorn de la plaça de les Glòries
  • Bidireccional a la vorera: el de la gran via de les Corts Catalanes, des de plaça d’Espanya fins a l’avinguda del Carrilet.
  • Carrers i zones 30: malgrat que sembla un carrer per a cotxes, també és considerat part de la xarxa ciclista. Els cotxes i les motos no poden avançar als ciclistes.
Una bici en una zona 30 | Ajuntament

Carrers de plataforma única i zona de vianants

Més enllà dels carrils bici, hi ha altres espais on les bicicletes poden anar, però alhora han de conviure amb altres mitjans de transport o usuaris. Aquest és un dels punts que genera més controvèrsia, ja que hi ha zones de vianants en què també es permet l’ús de la bicicleta:

Carrers pacificats, com ara Consell de Cent: malgrat que els vianants tenen preferència, les bicicletes poden circular-hi a un màxim de 10 km/h sempre que no hi hagi un senyal que ho impedeixi. En cas d’aglomeració, cal baixar-se del vehicle i anar a peu. També cal circular a mínim un metre de les façanes. Els patinets elèctrics no poden circular perquè la DGT els considera un vehicle motoritzat.

Voreres: els ciclistes no poden circular per la vorera com a norma general. Ara bé, hi ha excepcions. Durant el dia, es pot circular en el cas d’aquelles voreres que fan més de 5 metres i disposen de 3 metres d’espai lliure de pas (la zona de contenidors, per exemple, no compta dins d’aquests 3 metres). De nit, entre 22 i 7 hores, la distància es redueix a 4,75 metres, 3 d’espai lliure. Aquestes excepcions decauen en aquells carrers que sí que compten amb carril bici.

Carrer del Consell de Cent, una vegada acabades totes les reformes. urbanisme tàctic, superilla, zona verda vianants, obra obres govern Ada Colau, bicicleta bicis bicicletes, casc,
Una bici a Consell de Cent, una vegada acabades totes les reformes | Jordi Play

Parcs públics

En parcs públics cal seguir els itineraris que hi ha a les zones pavimentades, en cas que hi hagi, respectant vianants i mobiliari. En el cas dels jardins, la circulació amb una bicicleta o patinet no està permesa.

Calçada

Aquest és un altre punt de controvèrsia atès que els vehicles han de minorar la marxa quan hi ha una bicicleta, fet que emprenya alguns conductors. Però la norma permet circular les bicicletes per la calçada, preferentment pel carril més proper a la vorera i, important, pel centre del carril. No es pot circular pel carril bus si no està permès i senyalitzat específicament. No només les bicicletes poden anar per aquest carril, sinó que els cotxes, motos i autobusos han de respectar una sèrie d’indicacions, com deixar un metre i mig d’espai en cas d’avançament.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ASD a desembre 17, 2023 | 16:47
    ASD desembre 17, 2023 | 16:47
    Per on els hi dóna la gana, sense ordre ni concert, fan el que volen i ningú diu ni mu

Respon a ASD Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa