Part de l’oposició ha carregat aquesta setmana contra el govern municipal per una política de mobilitat que, segons diuen grups com Junts o el PP, provoca “congestions” al centre de la ciutat i genera problemes al transport públic. La primera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, admetia en la darrera Comissió de Mobilitat que el volum de trànsit s’ha incrementat “moderadament” en alguns carrers, però remarcava alhora que les darreres polítiques municipals també han aconseguit reduir el trànsit d’altres vies importants.
Posant-hi dades, Bonet remarcava que entre el mes de gener i l’abril, el trànsit interior de la ciutat s’ha reduït un 1,9% i el volum de vehicles a les rondes ha caigut un 1%. Aquestes dades segueixen la tònica dels darrers anys. Si ampliem el rang d’acció, en els últims sis anys Barcelona ha experimentat –segons les dades de mobilitat públiques de l’Ajuntament– un descens de vehicles a les vies interiors principals. Un descens que s’explica, en part, pels efectes de la pandèmia; si bé és cert que, amb la recuperació dels últims anys, la corba ha tornat a créixer a pràcticament tots els carrers principals, i que alguns casos ja freguen les dades prepandèmiques, també ho és que encara hi circulen menys vehicles que abans de l’esclat de la covid.

Les vies interiors, amb menys vehicles
Les darreres dades mostren un descens de vehicles molt més pronunciat a les vies interiors de la ciutat que a les entrades i sortides. El cas més sonat és el del carrer d’Aragó, que els darrers sis anys ha rebaixat el volum de trànsit en més de 26.000 vehicles (un 30%); dels 84.000 vehicles que es registraven en un dia feiner l’any 2018 s’ha passat als 58.000 de l’abril de 2024. Malgrat tot, continua sent la via interior amb més vehicles; per davant de la Gran Via (53.000 diaris, uns 2.000 menys que el 2018) o el carrer de València (27.500, uns 4.000 menys). Pel que fa als carrers verticals, Balmes, Numància i Aribau són els que més vehicles aporten a la xarxa. Ara bé, en aquest cas sí que hi ha novetats significatives. En els tres casos hi circulen menys vehicles que abans de la pandèmia, però el creixement de cotxes d’Aribau és constant, fet que situa aquest carrer per davant de Muntaner, que fins a l’any 2022 ocupava el podi.

Les entrades i sortides a Barcelona també han notat un descens de cotxes els darrers anys, si bé aquest és menys pronunciat que als carrers amb més afluència del centre. Per la Diagonal circulen uns 7.000 vehicles menys que fa sis anys (un 10% menys): dels 63.000 i escaig que es registraven el 2018 s’ha passat als 56.404 d’ara. La Meridiana és més complicada de mesurar, per les obres. De fet, les dades completes, que agrupen els carrils d’entrada i sortida, van deixar de publicar-se el desembre de 2022. En tot cas, Laia Bonet defensava, el dia de la inauguració del tram fins a Felip II, que hi ha 17.000 vehicles menys amb la reforma. D’altra banda, les rondes continuen sent les carreteres amb més vehicles de la ciutat. La ronda Litoral ha notat una reducció aproximada de 3.000 vehicles els darrers sis anys, una anècdota si tenim en compte que hi circulen uns 86.000 vehicles cada dia (–2,5%). Amb la ronda de Dalt és diferent. Va tancar el desembre de 2018 amb 157.000 vehicles diaris, uns 5.000 menys que els 162.000 registrats el primer trimestre de 2024 (+3%).

El PSC defensa les xifres i BComú s’atribueix el mèrit
Des de l’Ajuntament defensen les bones xifres i remarquen que Barcelona està enmig d’un procés d’obres, amb diferents urbanitzacions en carrers importants, com la Diagonal o la Meridiana, i vinculen algunes de les congestions a què fa esment l’oposició a aquesta circumstància. Laia Bonet n’ha fet esment després que Junts hagi retret al consistori un decreixement de la velocitat de les línies de bus de TMB. “Estem treballant per millorar la velocitat, fent més carril bus, però també sancionant la indisciplina”, remarcava la socialista a la Comissió de Mobilitat.
En aquest cas, BComú fa costat l’Ajuntament, criticant la visió que exposa Junts i defensant que “el model de ciutat de l’anterior govern funciona”. La portaveu dels Comuns a l’Ajuntament, Janet Sanz, apuntava, en aquesta mateixa comissió, que Barcelona té un “transport públic de rècord” i que els vehicles que creuen l’Eixample “s’han reduït un 20%”.
D’altra banda, Bonet afegia que “la Barcelona del metro” funciona bé i que els següents passos han d’estar vinculats a la millora del transport públic “més enllà de la zona 1”, on Bonet admet que “és més lent del que hauria de ser”.