La transformació de quatre trams de carrers de l’Eixample -Consell de Cent, Rocafort, Girona i Comte de Borrell- en eixos verds ha estat una de les aportacions principals del govern d’Ada Colau. Concretament, de l’àrea d’Urbanisme encapçalada per Janet Sanz, a punt de deixar la primera línia política La pacificació d’aquestes quatre vies ha permès guanyar-les per als vianants i la mobilitat sostenible. Ara, un informe de la Guàrdia Urbana, al qual ha tingut accés el TOT Barcelona, conclou que la implantació de les superilles ha reduït majoritàriament els accidents en tres dels quatre eixos -l’excepció és Comte de Borrell- i la gravetat de les lesions. La nota negativa és que la presència més gran de ciutadans a peu ha fet créixer “notablement” els atropellaments a Comte de Borrell i Girona i el nombre de ferits per aquesta causa. El govern de Jaume Collboni ha descartat fer més eixos verds com els de Colau.
El descens de la sinistralitat cau un 74,58% al carrer de Consell de Cent, entre Vilamarí i el passeig de Sant Joan. En aquest tram de l’Eixample, els accidents baixen de cinquanta-nou a quinze en quatre anys, entre el 2021 i el 2024, el període analitzat per la Guàrdia Urbana. Al carrer de Girona, entre la Gran Via de les Corts Catalanes i la Diagonal, la reducció és del 57,89%, de dinou a vuit. I el carrer de Rocafort, entre la Gran Via i l’avinguda de Roma, és la via on la caiguda d’accidents és més gran. Arriba fins al 87,50%, passant de setze a només dos l’any passat. Per contra, a Comte de Borrell, entre la Gran Via i l’avinguda de Roma, els sinistres s’incrementen un 50% en quatre anys. Dels quatre del 2021 van pujar a sis el 2024. Sobre aquesta qüestió, la Guàrdia Urbana diu que caldrà fer una anàlisi més profunda per determinar-ne les causes, però recorda que l’accidentalitat en aquest carrer era força més baixa ja des d’un inici que en la resta de carrers pacificats.

Baixen els atropellaments a Consell de Cent un 33,3%
Els atropellaments han augmentat als eixos verds de Girona i Comte Borrell. A Girona, d’un cas el 2021 es va passar a quatre el 2024. I a Comte de Borrell, de zero atropellaments el 2021 i el 2022 ha pujat a un atropellament el 2023 i a dos l’any passat. A Consell de Cent, la reducció dels atropellaments és del 33,3% entre 2021 i 2024, tot i que cada any se n’han produït: sis (2021), set (2022), nou (2023) i quatre (2024). I a Rocafort, aquesta mena de sinistre es concreta amb tres atropellaments el 2022 i un el 2024. La resta d’anys no se’n va produir cap. A Girona i Comte de Borrell, la Guàrdia Urbana relaciona el nombre més gran d’atropellaments amb el fet que hi ha conductors que no respecten els passos de vianants i a una menor atenció mentre es condueix.
Més eixos verds salvarien vides, segons un estudi
En l’àmbit general, la Guàrdia Urbana subratlla que els canvis urbanístics introduïts han millorat la seguretat viària. Baixen, en general, moltes tipologies de sinistres, com ara les col·lisions laterals, frontolaterals i abastaments. Les lesions també són força més lleus, tant entre els conductors dels vehicles com en la resta d’usuaris de la via pública. “El fet d’aconseguir-se una reducció de la velocitat a les zones estudiades, afavoreix que les lesions, siguin menys greus”, diu la Guàrdia Urbana. La velocitat màxima permesa és de 10 km/h. En el cas de Consell de Cent, entre juny i juliol de l’any passat, els radars instal·lats indicaven una velocitat mitjana d’uns 20 km/h, el doble del permès. A principis d’any, un estudi de l’Institut Global de Barcelona va concloure que implementar els eixos verds en un de cada tres carrers de Barcelona permetria salvar 178 morts prematures a l’any.

Les causes més habituals dels sinistres són al llarg dels quatre anys les mateixes, segons les infraccions comeses pels conductors dels vehicles o els vianants. A Consell de Cent és la falta d’atenció en la conducció i fer un gir indegut o sense precaució, i desobeir un semàfor (vianants). A Girona, és el gir indegut o sense precaució (conductors) i desobeir el semàfor o caminar per la calçada (vianants). A Rocafort, és la falta d’atenció en la conducció i travessar per fora del pas de vianants. I a Comte de Borrell, la raó principal dels sinistres és també la falta d’atenció en la conducció. Pel que fa als vianants, a Rocafort no s’ha produït cap accident que fos provocat per aquest col·lectiu.
La majoria, ferits lleus
Pel que fa a la gravetat de les lesions, l’informe de la policia local barcelonina és força clar. A Consell de Cent, entre 2021 i 2024, només hi va haver un vianant ferit greu fa quatre anys. La resta van ser lleus. A Girona, totes les persones amb lesions van ser de caràcter lleu. A Rocafort no s’esmenta cap ferit greu, i a Comte de Borrell, només va resultar ferit greu un conductor el 2021, segons l’informe de la Guàrdia Urbana.

Els accidents amb bicicleta cauen un 44,4% a Consell de Cent
Tot i l’augment de bicicletes i Vehicles de Mobilitat Personal (VMP, entre d’altres els patinets) circulant pels eixos verds, aquest fet no s’ha traduït, en general, en un nombre més gran d’accidents amb aquests vehicles implicats. A Consell de Cent, el nombre de sinistres amb una bicicleta implicada cau un 44,4% -de nou a cinc en quatre anys-, i entre els VMP, dels onze accidents del 2021 s’ha passat a zero l’any passat. A l’eix verd de Girona, els sinistres amb bicicletes han caigut un 40% -de cinc a tres-, i els de patinets de dos a cap, entre el 2021 i el 2024. A Rocafort, només hi ha hagut un accident amb una bicicleta implicada en quatre anys (el 2024), i amb VMP, la reducció és d’un màxim de tres sinistres el 2022 a zero l’any passat. I Comte de Borrell és l’únic carrer on s’incrementen els accidents de bicicleta durant els quatre anys, passant de zero el 2021 a tres el 2024, mentre que els VMP només han patit un sinistre en quatre anys (el 2022).
Prenent com a referència el 2024, a l’eix verd de Consell de Cent els turismes (cinc) i les bicicletes (cinc) són els vehicles més implicats en accidents. Als de Girona i Comte de Borrell, la tipologia de vehicles accidentats no varia, però es redueix a tres sinistres de cotxes i bicicletes, respectivament, a cadascuna de les artèries. I a Rocafort, amb només tres accidents el 2024, dos van ser de turismes i un d’una bicicleta.





