Els barris perifèrics, amb més desplaçaments durant el confinament

Tres gràfiques de la consultora 300.000 Km/s a partir de dades de l'INE mostren com ha canviat la mobilitat a l'àrea metropolitana de Barcelona

A la perifèria hi ha més desplaçaments durant el decret d’alarma. Tres gràfiques elaborades per la consultora 300.000 Km/s a partir de dades de l’INE quantifiquen que les dinàmiques de mobilitat no són iguals al centre de Barcelona que als barris més allunyats i a la primera corona metropolitana. Factors com la concentració de treballadors de serveis essencials –feines de menor qualificació i salari– o la manca d’oferta bàsica de comerç i equipaments, entre altres, explicarien com s’ha reduït molt menys la mobilitat a la perifèria durant el confinament.

La representació visual de les dades que evidencia més la diferència és aquesta comparació bicolor. Mostra els trajectes –a peu, en transport públic o en vehicle privat– que es feien al novembre en color verd i els del 7 d’abril en vermell, agrupats per la zona d’origen. En solapar els viatges previs i actuals, es mostra en negre el percentatge de sortides que es mantenen. Per tant, els punts amb aureola vermella és on han crescut els desplaçaments, mentre que els que tenen aureola verda és on s’han reduït. Els veïns de Nou Barris i del Besòs, per exemple, s’han mogut –o hagut de moure– molt més que els de l’Eixample. 

Variació de desplaçaments abans i durant el decret d'alarma / Consultora 300.000 Km/s

Variació de desplaçaments abans i durant el decret d’alarma / Consultora 300.000 Km/s

En aquest altre mapa, els punts foscos dins dels cercles verds representen quants veïns han mantingut els desplaçaments que feien al novembre. Al centre s’observen cercles verds sense cap punt –quan el volum de desplaçaments és molt reduït ja no surt a l’estadística de l’INE–, mentre que els punts més grans són tots a la perifèria de Barcelona i de l’àrea metropolitana.

Els desplaçaments abans i durant el decret d'alarma, per punt d'origen / Consultora 300.000 Km/s

Els desplaçaments abans i durant el decret d’alarma, per punt d’origen / Consultora 300.000 Km/s

D’altra banda, la mobilitat intercomarcal ha baixat molt a la metròpoli. Les línies agrupen els trajectes entre dos àrees estadístiques, en verd les del novembre i en magenta les actuals. “Tothom s’ha mogut molt més en proximitat”, conclou al TOT Barcelona la consultora, especialitzada en anàlisi de dades urbanes.

Mapa de la mobilitat metropolitana abans i durant el decret d'alarma / Consultora 300.000 Km/s

Mapa de la mobilitat metropolitana abans i durant el decret d’alarma / Consultora 300.000 Km/s

 

Nou comentari