Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona vol que 250.000 viatges a la feina es deixin de fer en cotxe

Barcelona vol que 250.000 desplaçaments a la feina es deixin de fer en cotxe, en especial els d’aquelles persones que viuen a l’àrea metropolitana i treballen a la capital catalana. El nou Pla de Mobilitat 2025-2030 presentat per l’Ajuntament centra els seus esforços a reduir un 25% els desplaçaments laborals en vehicle privat a partir de tres eixos: més carrils bici i bus, més transport públic i més restriccions al trànsit per als cotxes. L’objectiu és que al final de la dècada el 85% dels desplaçaments laborals siguin a peu, en bicicleta, en patinet o en transport públic, cinc punts més que en l’actualitat.

“L’objectiu és tenir fites més realistes i actuacions més efectives, dissenyades i pensades per cada tipus de mobilitat i, per tant, per posar en el centre les necessitats de la ciutadania de Barcelona”, ha explicat la primera tinenta d’alcaldia i regidora d’Urbanisme, Laia Bonet. Per això, el nou Pla de Mobilitat s’ha dissenyat amb “un enfocament nou, no tant com ens movem, sinó per què ens movem, quina és la finalitat per la qual ens desplacem”. Això ha permès identificar que el principal motiu per agafar el cotxe per moure’s per la ciutat és anar a la feina (34%) i, per tant, és en aquest àmbit que s’han de posar més esforços i recursos.

Comparació del repartiment modal dels desplaçaments a Barcelona entre les dades del 2023 i els objectius del 2030 / Ajuntament de Barcelona

El govern municipal vol portar el Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030 a aprovació inicial a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge durant el primer trimestre de l’any. D’aquesta manera, es podria obrir el període d’exposició pública per presentar al·legacions i donar pas ala tramitació permitent per sotmetre el pla a aprovació definitiva a finals d’any.

Gestió de l’espai públic: més carrils bici i bus

El primer gran eix del nou Pla de Mobilitat 2025-2030 preveu prioritzar la protecció del vianant, la baula més feble de la mobilitat urbana, i la promoció dels desplaçaments a peu, en bici, amb tramvia i amb bus. Entre les mesures incloses en aquest eix hi ha la pacificació de 20 quilòmetres de la xarxa de mobilitat quotidiana —en especial d’entorn d’escoles, centres d’atenció primària i hospitals— i l’ampliació de la xarxa de carrils bici i del Bicing i també dels carrils bus.

Imatge d’arxiu d’una bicicleta del Bicing sortint d’una estació / Jordi Play

Transport públic més eficient i amb més capacitat

La mesura estrella d’aquest capítol és la connexió de les xarxes del Trambaix i del Trambesòs i la millora de la xarxa de l’autobús urbà per tal de “consolidar i continuar desenvolupant els serveis exprés de bus urbà i dels busos a demanda, a més d’ampliar l’oferta durant els caps de setmana i en horari nocturn”. També s’inclou l’ampliació de la xarxa de metro, el Pla de Rodalies i els intercanviadors per la xarxa de bus interurbà. Totes aquestes transformacions, moltes de les quals no depenen de l’Ajuntament, permetran “assolir un salt qualitatiu” en el transport públic.

Menys dependència del cotxe

L’altre gran eix del Pla de Mobilitat té l’objectiu de reduir l’impacte del vehicle privat, avançar en la descarbonització i la reducció de les emissions de CO₂. En aquesta línia, hi ha propostes per ampliar les àrees d’accés restringit als vehicles privats o amb el trànsit regulat. També es preveu explorar fórmules per vincular l’ús del cotxe amb polítiques d’estacionament o amb fiscalitat, bonificant la mobilitat sostenible.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a gener 17, 2025 | 14:02
    Barceloní. gener 17, 2025 | 14:02
    Doncs, si els mitjans de transport públic segueixen funcionant com finas ara, ho teniu clar.
  2. Icona del comentari de: Fran BCN a gener 17, 2025 | 16:42
    Fran BCN gener 17, 2025 | 16:42
    Res de nou, Collboni no deixa de ser Kolau 2.0. Un altre què deixarà BCN feta un solar, però sostenible clar...
  3. Icona del comentari de: Carles Bcn a gener 18, 2025 | 14:36
    Carles Bcn gener 18, 2025 | 14:36
    Si Rodalies va com va, els busos interurbans van com van i si afegeixes el fet de viure lluny de transport públic O treballar en polígons, és una mica ciència ficció l'article. Quasi ningú penso jo, invertirà el triple de temps per anar a la reina...

Respon a Fran BCN Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa