Barcelona rehabilita un dels seus primers busos amb una dècada de retard

Tenia dos pisos, era de color vermell i el volant estava al costat dret perquè és un model britànic

Barcelona tornarà a veure circular el 2022 l’emblemàtic autobús Tilling Stevens, un dels primers que van donar servei a la ciutat i un dels 5 més antics de la col·lecció històrica de la Fundació TMB. És l’únic que hi ha a l’Estat. Concretament es tracta del model 3247 model T/S 3A amb imperial, de l’any 1924. Vermells i de dos pisos, van marcar la implantació del servei de bus regular a la capital catalana (1922). D’aquí dos anys, un cop restaurat, aquest Tilling Stevens serà la icona del centenari d’aquest transport tan arrelat a la ciutat.

La Fundació TMB va comprar el vehicle fa una dècada al Regne Unit, on es conservava un exemplar. Els busos Tilling Stevens es van fer molt popular entre els barcelonins, però no en va quedar cap un cop després de la Guerra Civil. TMB ja tenia un xassís supervivent dels anys 20, però necessitava les peces que inclou el vehicle adquirit el 2011 per poder reconstruir un vehicle complet. La tasca és molt especialitzada i Transports de Barcelona SA –la divisió d’autobusos de TMB– ha licitat l’encàrrec amb un pressupost de sortida de 290.400 euros amb IVA inclòs.

“Entre les peculiaritats del Tilling Stevens destaquen el seu motor petrol-electric, precursor de les actuals propulsions híbrides, el xassís de fusta, les rodes massisses i que té el volant de conducció a la dreta”, explica TMB en un comunicat. Tenien dos pisos, estaven pintats de vermell i revestits amb publicitat i comptaven amb una escala a la plataforma posterior per pujar al segon pis.

El vehicle comprat “té el motor original en bon estat i conserva els comandaments i altres elements funcionals de fàbrica com ara les manetes i els retrovisors”. En canvi la carrosseria de fusta “està molt malmesa” i TMB admet que potser caldrà fer modificacions per “adaptar el xassís a les mides del vehicle original”. De fet, la cabina vermella de conducció i la plataforma per al cos del darrere no són originals sinó rèpliques.

Imatge d’arxiu d’un bus Tilling Stevens a Barcelona i el vehicle comprat el 2011 / TMB

Pertanyia a un col·leccionista, Gordon F. Hughes, que l’havia adquirit l’any 1960 per fer-ne una primera restauració, després d’haver estat cinc anys al Montague Motor Museum de Beaulieu, al sud d’Anglaterra. Havia estat fabricat a Maidstone (Anglaterra) amb la idea que servís de cotxe de bombers tot i que després va usar-se majoritàriament per al transport de viatgers. Era un precursor del que avui anomenem un híbrid: aprofitava l’energia elèctrica generada pel motor i la dinamo per no fer servir tant combustible.

TMB preveu exhibir el flamant vehicle restaurat durant els actes de celebració del centenari de l’inici del servei d’autobús a Barcelona. Tot i una primera experiència truncada (La Catalana, el 1906), el servei es va estendre realment per la capital i rodalia a partir de l’octubre de 1922. Els Tilling Stevens es feien servir a les primeres línies de servei regular de la Companyia General d’Autobusos (CGA), empresa matriu de l’actual Transports de Barcelona, SA, integrada a TMB. Durant la postguerra els pocs exemplars que quedaven es van desballestar per aprofitar-ne peces. L’únic element supervivent va ser un xassís extret d’un Tilling Stevens i recol·locat en un camió de manteniment dels troleibusos dels anys 60.

Nou comentari