L’Ajuntament de Barcelona i el Barça han preparat un pla de mobilitat especial per reduir la congestió els dies de partit al voltant de l’Spotify Camp Nou. El retorn del Barça al seu estadi encara no té una data concreta —s’ha hagut de canviar en diverses ocasions per qüestions normatives i tècniques—, però el consistori i el club volen aprofitar per introduir canvis llargament reivindicats pels veïns dels entorns del camp.
El regidor de les Corts, David Escudé, ha explicat que es vol potenciar l’ús del transport públic per arribar fins al camp per acabar amb els embussos quan juga el Barça. “La filosofia del Pla de Mobilitat és el d’endreçar la mobilitat i reduir les afectacions als veïns i veïnes del districte de les Corts, per això implantem restriccions al vehicle privat per fer més fluid el trànsit i els accessos a l’Estadi i la mobilitat del veïnat”, ha dit.
Un retorn esglaonat que permetrà fer ajustaments
En el retorn parcial a l’Spotify Camp Nou, que tindrà una capacitat per a 99.000 espectadors, l’estadi tindrà un aforament que vorejarà el 60%, és a dir, d’unes 65.000 persones. Segons els estudis del club, està previst que dues terceres parts dels aficionats que vagin a l’Spotify Camp Nou ho facin a peu (36,5%) o en transport públic (31,2%). L’objectiu és que cada vegada hi hagi més aficionats que deixin el cotxe o la moto a casa —ara suposen el 25,9% i el 6% dels desplaçaments, respectivament— i optin pel bus o el metro.

Una de les mesures que contempla el Pla de Mobilitat Sostenible és restringir l’accés en cotxe als carrers Mejía Lequerica i Felipe de Paz, que disposaran d’un sistema de càmeres de lectura de matrícula per evitar que hi accedeixin vehicles d’aficionats els dies de partit. L’Ajuntament reconeix que el carrer de Mejía Lequerica es feia servir com a “drecera” per evitar la Gran Via de Carles III la travessera de les Corts, mentre que el problema a Felipe de Paz és que quedava bloquejat pels cotxes que busquen aparcament.
Altres mesures per millorar la mobilitat
Una de les mesures que s’implantarà és augmentar les places d’aparcament per a motos. Actualment, en un radi d’1,5 quilòmetres de distància del camp, hi ha capacitat per aparcar 8.000 cotxes en pàrquings soterrats i 1.500 places més a la via pública. Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud hi haurà capacitat per aparcar unes 3.000 motos. A les 1.000 places permanents per a motos, els dies de partit se n’hi afegiran 2.000 més, bona part de les quals estaran en un solar adjacent al parc de la Bederrida, on hi ha un pavelló municipal provisional que s’obrirà de manera puntual per aparcar-hi motos. També es farà una campanya informativa per mantenir les voreres lliures de motos a l’avinguda de Joan XXIII, la travessera de les Corts, la Gran Via de Carles III i als carrers Cardenal Reig, Aristides Maillol i Mejía Lequeric.
Un altre eix d’actuació és facilitar l’entrada i sortida d’autocars del Camp Nou i mantenir l’accés de tots els veïns a casa seva. A partir d’ara, els autocars desencotxaran al tram superior del carrer de Martí i Franquès, a tocar de l’avinguda Diagonal, i aparcaran al solar del FC Barcelona existent a l’avinguda de Xile, entre l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer del Pintor Ribalta. Per a l’encotxament, se situaran al llarg del carrer Doctor Marañón, ocupant els dos sentits de circulació, per sortir en direcció al tronc central de la Diagonal.