Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona prova un sistema d’avisos a conductors per evitar accidents
  • CA

L’Ajuntament de Barcelona i la Direcció General de Trànsit (DGT) han posat en marxa un projecte de tecnologia d’assistència a la conducció que prediu el 80% dels possibles errors dels conductors per evitar col·lisions i atropellaments. El sistema compta amb tecnologies d’assistència a la conducció de Mobileye i ja s’ha instal·lat a prop de 300 vehicles de repartiment i transport, així com a 85 autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Mitjançant una càmera frontal, també lateral en els busos, el sistema avisa al conductor mitjançant senyals acústiques i lluminoses de la proximitat d’un vianant o del risc de col·lisió, entre d’altres. El 2020 més de 700 autobusos de TMB portaran incorporada aquesta tecnologia.

Es tracta del projecte Autonomous Ready Spain i en els dos mesos que porta en marxa ha permès detectar i geoposicionar fins a 37.000 ciclistes i 240.000 vianants als carrers de Barcelona. Això vol dir que aquests usuaris vulnerables han entrat en el camp de visió d’alguns dels sensors instal·lats als vehicles i, en els casos de més risc, s’ha evitat la col·lisió de vehicles amb 668 usuaris vulnerables.

L’objectiu del projecte és precisament reduir la sinistralitat i els accidents i, a més, vol servir per a preparar la ciutat per a la circulació i certificació del vehicle autònom. L’objectiu és equipar amb aquesta tecnologia 5.000 vehicles en tres anys per tal d’obtenir patrons de risc basats en el comportament estadístic dels diferents tipus d’usuaris i, en especial, dels conflictes generats per la convivència de vehicles de diferents característiques, vehicles de mobilitat, personal, bicicletes, ciclomotors i turismes amb els usuaris més vulnerables.

Tota la informació que es recull s’afegeix a dades històriques de sinistralitat i meteorologia i això serveix de base per tal de fer un estudi sobre les zones potencialment perilloses i identificar problemes ocults que pugin generar risc en la mobilitat.

El director general de la DGT, Pere Navarro, ha explicat que la informació que aporta aquest sistema servirà per al disseny de la via pública i permetrà “fer un salt endavant en seguretat vial”. Ha afirmat que la seguretat dels que van fora del vehicle és una “assignatura pendent” i que aquest és l’objectiu de la iniciativa. De fet, el 81% dels morts en accident de trànsit a les ciutats són vianants, ciclistes i motoristes.

El director de la DGT, Pere Navarro, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón | ACN

El director de la DGT, Pere Navarro, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón | ACN

En aquest sentit, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha afirmat que “el repte són els vulnerables”. Sobre el seu àmbit d’actuació, ha destacat l’aposta que es farà des de TMB per incorporar aquesta tecnologia i ha afegit que el 2022 tota la flota haurà d’estar connectada perquè així ho indica la normativa europea. “Ja hem començat el camí”, ha destacat.

Alarcón ha explicat que aquesta és una de les mesures que el consistori està tirant endavant per reduir la sinistralitat als seus carrers. La regidora ha lamentat que hi ha situacions com el “poc respecte” a les zones 30 i 50 i ha anunciat que per això s’implantaran “més radars”, s’estan estudiant canvis en les instal·lacions semafòriques i s’habilitaran més carrils busos perquè s’ha comprovat que amb més carrils d’aquestes característiques “es tendeix a una velocitat menor”.

El projecte compta amb la col·laboració públic-privada i permet a qualsevol empresa que ho vulgui sumar-s’hi. L’Ajuntament de Barcelona està oferint incentius per fomentar l’adhesió de nous vehicles com facilitats d’aparcament en superfície a les zones destinades a la distribució urbana de mercaderies a la ciutat, l’accés a determinades zones en les que la mobilitat rodades estigui limitada a l’ús veïnal i l’ampliació de l’horari de càrrega i descàrrega dels vehicles de flotes que incorporen aquesta tecnologia.

Amb els vehicles que actualment estan adherits al projecte es cobreixen fins a 45.000 kilòmetres dels carrers de Barcelona.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa