Barcelona exporta el seu model de Zona de Baixes Emissions a la resta de l’Estat

Gairebé 150 ciutats de més de 50.000 habitants han d'implementar una ZBE abans del 2023

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (Femp) i la Direcció General de Trànsit (DGT) han presentat aquest dijous a Madrid la primera ‘Guia tècnica per a la implementació de zones de baixes emissions’ per a tot l’Estat espanyol. L’objectiu d’aquesta guia és promoure i ajudar les autoritats municipals a implantar aquestes zones en les seves localitats a partir de l’exemple de la ZBE Rondes BCN i també perquè serveixi de model als municipis de l’àrea de Barcelona per quan ho vulguin a implementar, ha informat l’AMB en un comunicat.

El manual s’ha presentat en un acte en el qual han participat el secretari general de la Femp, Carlos Daniel Casares; el president de la Comissió de Transports, Mobilitat Sostenible i Seguretat Viària de la FEMP, Alfonso Gil; el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat l’AMB, Antoni Poveda; i la subdirectora general adjunta de Vehicles la DGT, Susana Gómez. Poveda ha destacat que la ZBE Rondes BCN ha suposat una “a posta ferma i decidida de l’AMB” per a reduir la contaminació atmosfèrica i ha assegurat que pot ser extrapolable a qualsevol ciutat espanyola, per la qual cosa ha ofert compartir l’experiència tècnica amb tots els municipis i metròpolis que estiguin interessats.

Aposta dels municipis grans

En la mateixa línia, Casares ha insistit que es tracta d’una aposta real i permanent que mantenen les entitats locals per tenir ciutats saludables, sostenibles i segures; ha reconegut les mesures que estan impulsant alguns ajuntaments per a rebaixar les emissions de les ciutats i, en concret, ha citat “el treball de l’Ajuntament de Madrid en l’etapa de Manuela Carmena, quan a més va apostar per Madrid Central“. Per part seva, Gil ha assenyalat que la reducció d’emissions no sols es farà en 149 ajuntaments que actualment ho han d’implementar per llei, “sinó que molts altres alcaldes i alcaldesses de ciutats espanyoles, que fins i tot no tenen l’obligació, també exploraran aquestes vies perquè estan compromesos amb la millora dels seus pobles i ciutats”.

Finalment, Gómez ha destacat l’ús de la plataforma del vehicle connectat DGT 3.0 amb la qual els ciutadans podran saber quina zona de baixes emissions hi ha a la ciutat per la qual estan circulant, ja que aquesta eina recull tota la informació sobre els ZBE per a compartir-la de manera gratuïta i en temps real a través del Punt d’Accés Nacional d’informació de trànsit.

Experiència de Barcelona

La Zona de Baixes Emissions, tot i que ha tingut efectes positius, no ha tingut l’incidència esperada durant el primer any de funcionament per culpa de la pandèmia i del confinament. Un informe recent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona assegura que la ZBE no ha comportat un canvi “apreciable” en la reducció dels nivells de NO2 en l’aire durant el 2020. L’entrada en vigor de les sancions al setembre del 2020 va suposar una millora ambiental del parc de vehicles que circulava per al ZBE i la reducció en el factor mig d’emissió de NO2.

Tot i això, l’Agència de Salut Pública de Barcelona assegura que els canvis en la qualitat de l’aire que va portar la reducció de la mobilitat associada a la pandèmia són més marcats que els esperats per la ZBE. Els vehicles que circulaven sense distintiu ambiental a la ZBE van passar del 9-10% durant la primera meitat del 2020 al voltant del 5% al desembre del mateix any. Això suposa una reducció al voltant del 50% a la ciutat de Barcelona i del 40% a la resta de la ZBE. Si es tenen en compte els vehicles sense distintiu sancionables, la reducció durant l’any passat ha estat de al voltant del 70% a Barcelona i del 60% a la resta de la zona. A desembre del 2020, aquests vehicles representaven l’1% de tots els que hi circulaven.

El regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, ha destacat però que s’ha aconseguit transformar el 33% del parc de vehicles i que hores d’ara hi ha un parc “més saludable”. Ha reconegut que no hi ha un gran impacte sobre el trànsit però ha insistit que sí hi ha un impacte positiu perquè circulen menys vehicles contaminants.

Comentaris

    ton c. 18/06/2021 10:31 am
    home, posats ja podríen exportar l´ALCALDESA.
      Ricard 18/06/2021 2:48 pm
      Podríem exportar-los democràcia, que a Castella no en saben.
    JordiP 18/06/2021 12:14 pm
    Éxit rodó, Colau i Sanz. Heu aconseguit retirar el 1% dels vehicles a motor que circulaven per Barcelona, perjudicant majoritàriament gent de pocs possibles mentre a vosaltres us porten en cotxe oficial que qui sap la contaminació que generen, o bé amb cotxassos elèctrics que paguem els contribuents. El parto de los montes, es diu aquesta figura. Per cert, "senyores": quan publicareu el cost total de la implantació i manteniment de la ZBE? I la recaudació obtinguda de les sancions aplicades als conductors incomplidors? Ho dic no solament per curiositat de pagano sinó per poder tirar-vos a la cara l'enorme dispendi realitzat per a uns fruits tan modestos. Per no dir insignificants.
    Colau and Calvet pijos racistes 18/06/2021 2:37 pm
    Amb l'itv es sap quants kmsfa cadascu. La loca Colau, pija i rica alemany, vol destrosar als pobres que fan 25 km a la setmanam, quan el seu cotxe vell ja no pitcircular, malgrat que amb 25 km a la setmana contamina 190 vegades mes que els seus pets del seu cul. COLAU SEGRAGACIO DE RICS ELECTRICS ivells pobes amb cotxe vell, PUR RACISME HITLERIÁ. Per cert l'impost CO2, ambitv que controla els kms anys de cada cotxe, que es pagui per km, no per matricula. Pero el Calvet es una Colau vulgar de genere.....
    Antoni Reguany 18/06/2021 2:41 pm
    Colau paga l'electricitat del ric del BMW de Pedralbes. Politica social de la Colau de VOX.RICS. Robar als pobres i forrar als rics, colauisme de porcs comuns

Nou comentari