Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona aprova l’ús obligatori del casc en patinets elèctrics

El Ple de Barcelona ha aprovat definitivament la nova ordenança de mobilitat, que obliga a dur casc als usuaris de patinets elèctrics, elimina les motos de les voreres més vulnerables –en entorns escolars o d’hospitals– i regula els carrers de plataforma única. La nova normativa, que entrarà en vigor l’1 de febrer de 2025, ha rebut el vistiplau de PSC, BComú i ERC. “És la primera ordenança del tripartit”, ha criticat la regidora Francina Vila, que ha reafirmat el vot negatiu de Junts. Vox també se n’ha desmarcat i el PP s’ha abstingut.

Barcelona en Comú i ERC han permès avançar la nova ordenança, malgrat que han avisat Jaume Collboni que només és l’inici. “És un primer pas massa tímid”, ha remarcat Guille López, en nom dels Comuns, “ens emplacem a fer converses de cara a actualitzacions que seran necessàries”, hi ha afegit després Rosa Suriñach per ERC. La titular de mobilitat del govern municipal, Laia Bonet, ha reconegut que la norma encara deixa fora certs aspectes; segons ha dit, perquè incorporar-los hauria endarrerit l’entrada en vigor de les mesures “de més impacte”. “No ens ho podíem permetre”.

La tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, al plenari | Blanca Blay (ACN)

Els republicans, que han lamentat que la norma portés “dos anys en un calaix”, celebren que l’ordenança protegeixi els vianants i els vehicles “més febles”. La norma, diu ERC, contempla aspectes que acaben amb l'”assetjament a la bici”. Poc abans, Guille López ha remarcat que la norma encara no diu res sobre l’obligació de dur un casc homologat als motoristes, que encara permet circular amb un calçat “inadequat” i ha lamentat, tot i els avenços, que no s’hagi fet el pas de reduir l’aparcament de motos a “totes les voreres” de la ciutat. “Dit això, reivindiquem les aportacions del nostre grup i de la feina incansable de les entitats. Fem un pas endavant, però encara queda molta feina per fer”, ha rematat.

Junts i PP hi veuen poca ambició

Més crítics han estat la resta de grups. La regidora juntaire Francina Vila ha reclamat una auditoria dels carrils bici, que es revisi quins són els punts amb més sinistralitat i que es reverteixi els carrils ciclistes de doble sentit o els que encara són per sobre de les voreres. “El pacte de convivència entre els vianants i la resta de modes de transport està en perill”, ha conclòs de la regidora de Junts – Trias per Barcelona.

El PP tampoc les té totes amb la nova ordenança, malgrat que s’ha abstingut. “Necessitava actualitzar-se i demà encarà ho necessitarà”, ha opinat Juan Milián. El popular ha acusat el govern municipal de l'”autèntic descontrol” que hi ha, segons ha dit, als carrers de Barcelona. Una situació que atribueix a la “falta de normes clares”. Més concretament, el PP ha demanat que es matriculin els patinets elèctrics, competència del govern de l’Estat. “Vostès també hi governen”, ha dit al PSC. El vot en contra de Vox tampoc ha impedit l’actualització de la normativa.

La lletra petita de l’ordenança

L’obligació del casc per als usuaris dels patinets és la novetat més innovadora, però no l’única. La norma també impedirà que dues o més persones puguin anar en un únic patinet. I els patinets tampoc podran circular per la calçada de les vies on la velocitat és de 50 km/h. El seu permís es redueix a les carreteres de 30 km/h. En el cas dels carrers de plataforma única, els patinets hauran de fer-ho a 10 km/h. Per no portar casc, la multa serà de 100 euros i per circular per la vorera de 500.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a novembre 29, 2024 | 15:00
    Barceloní. novembre 29, 2024 | 15:00
    Crec que tot quedarà en no-res; els conductors de patinets i bicicletes seguiran fent els què els hi roti.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa