Barcelona afronta un període d’obres importants que canviaran molts aspectes de la ciutat, i que tindran, sobretot, un impacte en la mobilitat. Com a capital del país, és el principal nus de comunicacions tant internes com externes, i això sotmet la ciutat a una pressió constructora permanent. Tot plegat, quan es fa imperativa la necessitat de reduir les emissions de CO2 per acostar-se als obejctius climàtics del 2030, en què s’hauran d’haver reduït les emissions un 50%, i el 2050, les ciutats hauran de tenir emissions neutres.
En aquest context, el RACC ha decidit dir la seva davant l’allau d’obres que estan programades a Barcelona. “Que vuit anys d’obres no aturin Barcelona”, diu en un anunci que el club automobilístic ha publicat a la premsa escrita aquest dimarts. L’entitat celebra que arribin inversions per transformar el model de mobilitat metropolitana, però alerta que moltes d’aquestes actuacions augmentaran la congestió i la contaminació, i empitjoraran els desplaçaments diaris.
En concret, el RACC assenyala una vintena d’obres que es produiran a Barcelona fins el 2030: com ara la reforma de l’avinguda Meridiana, la via Laietana, la Rambla, la superilla de l’Eixample, els treballs per enllaçar el tramvia o la segona part del túnel de les Glòries.
En l’anunci, el RACC assenyala que si bé cal millorar la qualitat de l’aire, però entre el 2022 i el 2030, les obres a la via pública complicaran la mobilitat de l’àrea metropolitana, on resideixen cinc milions de persones, i que això també dispara la pol·lució. El RACC reclama informació perquè “els ciutadans tenen dret a conèixer les conseqüències de les mesures que s’estan adoptant”.
Per tot plegat, el RACC demana a l’Ajuntament de Barcelona i a l’Àrea Metropolitana que es prioritzin les obres de transport públic per millorar la qualitat de l’aire i la mobilitat. També que s’augmenti la inversió per escurçar els terminis d’execució de les obres, així com que es consensuïn i redefineixin les actuacions que no són de transport públic i que afecten la mobilitat.