Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Només tres de cada deu usuaris del carril bici a Barcelona són dones

Només tres de cada deu persones que van pel carril bici són dones a Barcelona i la tendència dels últims anys no fa preveure cap canvi dràstic. El 2021 només el 35,6% dels usuaris observats eren dones, un any més tard la xifra cau al 34% i els últims dos no arriba al 33%. És a dir, que la bretxa de gènere als carrils bici no ha parat de créixer. Aquesta és una de les grans conclusions de la quarta Radiografia Ciclista de Barcelona del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), que ha analitzat el tipus de vehicles i usuaris que circulen en cinc punts estratègics de la ciutat i conclou que aquesta diferència continua sent “significativa” i amb patrons “similars als d’anys anteriors”.

L’informe veu una tendència generalitzada en tots els vehicles, si bé troba lleugeres diferències entre les opcions elèctriques i mecàniques. La bicicleta plegable i elèctrica és el model en què es constata una diferència menor: gairebé la meitat dels usuaris registrats (el 44%) són dones. Contrasta amb la xifra de dones que s’han vist circular amb una bicicleta plegable mecànica, que es queda en poc més del 38%. D’altra banda, les usuàries que han fet servir una bicicleta elèctrica particular -no plegable- suposen el 30,5%, mentre que la que fa referència a la bicicleta mecànica personal es queda en un 28%.

Aquesta tendència, que es repeteix en tots els models, no s’acaba d’observar amb tanta nitidesa en el cas del Bicing. El nombre d’usuàries dones que les càmeres han captat fent servir una bicicleta compartida elèctrica en els punts enregistrats suposa el 33% del total aproximadament, mentre que la xifra en el cas del Bicing mecànic és del 36%. En tot cas, el BACC remarca que les enquestes fetes confirmen igualment que “les dones presenten un percentatge més alt d’ús de bicicletes elèctriques, especialment en el Bicing, les bicicletes de carretera i les bicicletes urbanes”.

Les dones prefereixen models “més versàtils”

L’estudi també incorpora un qüestionari sobre les preferències dels usuaris. Les bicicletes urbanes -les clàssiques- són les més utilitzades en tots dos gèneres, amb percentatges similars; és la preferida del 35,1% dels homes i del 33,3% de les dones. Més diferències hi ha quan s’analitza l’impacte de les bicis plegables. Són força més populars entre les dones -és l’opció preferida del 34,7%- que entre els homes -només d’un 21,8%-. Aquest fet demostra, conclou el BACC, que les dones tenen “preferència per models més versàtils”.

El BACC conclou que els models que mostren més diferències apareixen quan es pregunta sobre la preferència per bicicletes plegables, opció ben vista en les dones, o sobre les esportives, més populars entre els homes. A més, el club ciclista puntualitza que la mostra de dones a l’enquesta és menor que la d’homes, per la qual cosa els percentatges poden tenir un pes relatiu més gran dins del grup de dones enquestades. “Això significa que, tot i que els valors numèrics puguin semblar similars, dins del grup de dones, l’impacte de l’ús de bicicletes elèctriques podria ser més significatiu en comparació amb el grup d’homes”, remarca el BACC.

Una dona en bici a Barcelona / Jordi Play

Els motius per anar en bici

Els motius per agafar la bicicleta no varia en funció del gènere. El 21% de les usuàries van en bici perquè és més saludable, un altre 21% perquè és més agradable. El pes econòmic i la baixa contaminació són els altres grans arguments que exposen les dones, segons l’estudi. El motiu principal dels homes també és la salut (20,3%) i el pes econòmic (15% dels enquestats) i la salut (13,6%) també apareixen. Tot i això, els homes exclouen dels seus arguments principals la contaminació i afegeixen la rapidesa, aquesta última el motiu principal del 16,9% dels ciclistes masculins.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a març 22, 2025 | 21:21
    Anònim març 22, 2025 | 21:21
    Doncs, a que esperen per demanar la paritat?.
  2. Icona del comentari de: Ricard a març 23, 2025 | 14:27
    Ricard març 23, 2025 | 14:27
    Si seguim l'esperit "feminista" estúpid imperant cal implantar carrils bici només per a dones, no?

Respon a Ricard Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa