Arrenca a Barcelona un projecte europeu amb 1.600 milions de finançament per a mobilitat sostenible

Colau destaca que l'EiT Urban Mobility genera un espai "d'interrelació" el sector públic i privat i i la universitat

La primera jornada de l’Smart City World Expo Global ha servit d’escenari aquest dimarts a la tarda per inaugurar oficialment l’EiT Urban Mobility, un projecte europeu de set anys de vigència prorrogable fins als quinze, amb l’objectiu de finançar projectes de col·laboració entre ciutats, empreses, universitats i centres de recerca per transformar la mobilitat i que aquesta sigui més compartida i sostenible. La capital catalana serà la seu del projecte, que compta amb la participació de 15 països i ciutats com Barcelona, Amsterdam, Munic i Milà; i 48 socis. En total, comptarà amb un finançament de 1.600 milions d’euros, dels quals 400 aportats per l’EiT i 1.200 per organismes públics i empreses, i s’espera que arran del projecte se’n generin d’altres per valor de 38 milions més. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat que aquesta sigui una “oportunitat” per genera un espai d'”interrelació” entre els sectors públics i privats i la universitat.

Segons Colau, el món econòmic “entén” que tots els canvis que s’estan produint a les ciutats en termes de mobilitat. “Estem en transició de mobilitat, energia… i tots ‘hem de recórrer de la millor manera possible”, ha assenyalat l’alcaldessa de Barcelona perquè, ha afegit, “si no hi ha futur, hi perdem tots: l’economia, la ciutadania, les ciutats”. L’alcaldessa ha cridat ha aprofitar les “oportunitats” generades per la transició tecnològica i ha posat l’exemple de les energies renovables. “El dièsel s’acaba però necessitem energies renovables. Aquest és un sector en creixement infinit que significa també moltes oportunitats”, ha posat d’exemple Colau.

En la seva intervenció al costat de l’alcalde de Milà, Giuseppe Sala, Colau ha constatat que la transformació tecnològica és “una realitat, no una opció, i per tant, una responsabilitat” perquè sigui concebuda també com “una oportunitat per al conjunt de la ciutadania i no sigui un problema que generi més desigualtat”. En aquest punt, ha ressaltat la necessitat d'”humanitzar la tecnologia” i ha assenyalat que en la mobilitat hi ha molts exemples positius, com els vehicles compartits si el ‘sharing’ és “real”, però també ha avisat dels negatius, com la irrupció de plataformes digitals que “s’escapen, no compleixen la llei i fan competència deslleial”, en referència al conflicte entre el taxi i Uber i Cabify a Barcelona.

Colau també ha reivindicat la “necessitat” de “compartir experiències” i “solucions” entre ciutats en àmbits com la lluita contra el canvi climàtic o la immigració i adoptar una “col·laboració horitzontal com a forma natural de treballar” davant una sistema de “governança antiga” que concentra més poder en altres administracions “més jerarquitzades i massa segmentades per àrees”.

Per la seva banda, l’alcalde de Milà, Giuseppe Sala, ha posat l’accent en el canvi cultural entre els joves, ja que la seva prioritat ja no és adquirir un cotxe quan tenen edat per conduir i que opten per llogar vehicles compartits per desplaçar-se. Per això ha afirmat que és “fonamental” treballar amb aquest segment de població i amb les escoles. “El més esnob entre la joventut milanesa és dir als amics que no et compres un cotxe i que utilitzes el motosharing o el transport públic”, ha explicat l’alcalde de la ciutat italiana.

El projecte EIT Urban Mobility tindrà una vigència de set anys prorrogables a quinze i un finançament de 1.600 milions d’euros, dels quals 400 els aporta al Unió Europea i 1.200 els socis, és a dir, ciutats, empreses i organismes públics. Amb tot, esperen obtenir inversions per valor de 38 milions d’euros gràcies a aquest projecte i que hi participin 180 ‘start-up’.

La iniciativa, que s’ha inaugurat oficialment aquest dimarts durant un acte a l’Smart City Expo World Congress, va sorgir el 2018. L’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia va triar el consorci MOBIlus, amb el lideratge de l’Ajuntament de Barcelona. El consorci està integrat per 48 socis d’una quinzena de països i hi són presents, a més de Barcelona, altres capitals com Munic, Milà i Amsterdam, entre d’altres, a més d’universitats com l’UPC, el KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, Technion, Aalto University, instituts de coneixement com Fraunhofer, AMS o CTAG i empreses com BMW, SEAT, TomTom i Siemens.

L’acte –que ha comptat amb la presència de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; l’alcalde de Milà, Giuseppe Sala i el president de Seat, Luca de Meo- ha estat seguit pel debat ‘La mobilitat urbana per construir ciutats més habitables’, amb la participació, entre d’altres, del director de mobilitat urbana de Seat, Lucas Casanovas; la responsable de l’Escola d’Arquitectura KTH Royal Institute of Technology, Muriel Beser Hugosson i el gerent adjunt de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés, entre d’altres.

Nou comentari