L’ampliació del tramvia per la Diagonal fins a Verdaguer serà una realitat el pròxim 9 de novembre, segons ha confirmat aquest matí la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet. Abans caldrà posar a lloc la nova infraestructura, que els darrers mesos ha estat en proves. Aquest dilluns, el tramvia ha començat l’última fase, amb una marxa en blanc –una simulació sense passatgers– entre les Glòries i Verdaguer.
L’última fase de proves serveix per “ajustar tots els paràmetres” del nou tram. Els trens circularan a la velocitat indicada i s’aturaran en les noves parades. Quan acabi darrera fase de proves, la xarxa del Tram Besòs sumarà tres noves parades, entre les Glòries i Verdaguer, que s’incorporen al recorregut de la T4, la línia que connecta la ciutat amb Sant Adrià per la Diagonal. Les noves parades són a Monumental, Sicília i Verdaguer mateix, que fa transbord amb les línies 4 i 5 del metro. Tot plegat suposa, segons els càlculs municipals, un augment de 24.000 passatgers.
Reorganització de les línies T4, T5 i T6
L’ampliació obliga a reorganitzar les línies T4, T5 i T6 per adaptar-se a la nova configuració de la xarxa. La T4 es mantindrà entre Sant Adrià i les Glòries, però els usuaris hauran de canviar a les línies T5 i T6 per continuar en direcció a la Ciutadella | Vila Olímpica. La T5 i T6, que fins ara acabaven el seu recorregut a les Glòries, allarguen per la Meridiana i hi incorporen les parades Auditori | Teatre Nacional, Marina, Wellington i Ciutadella | Vila Olímpica.

La connexió sencera, pendent dels pressupostos
La connexió entre Glòries i Verdaguer és l’única clara a hores d’ara, si bé les administracions insisteixen que l’objectiu és connectar el tram que quedaria pendent fins a Francesc Macià. Benet ha remarcat el “convenciment” que tenen les institucions sobre la connexió, però ha vinculat el tram pendent als pressupostos municipals. “L’Ajuntament necessita tenir la seguretat que té els recursos. El moment de tancar pressupostos és fonamental per seguir amb velocitat la connexió”, ha remarcat Bonet. Des del consistori recorden que hi ha una part important del pressupost, vinculada a la urbanització del futur tram, que depèn de l’administració local i que aquestes partides depenen dels comptes.
En tot cas, el projecte executiu de la segona fase continua en marxa. La idea, apunten els responsables, és tenir-lo a punt el primer semestre de l’any vinent. A partir d’aquí s’haurien de licitar les obres del nou tram. Les obres, en cas de tenir el pressupost i el vistiplau definitiu, durarien uns 40 mesos –poc més de tres anys–, segons ha indicat el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal. L’ampliació del tramvia desperta posicions oposades entre els grups municipals; ERC n’és partidària i els Comuns insisteixen en la necessitat de culminar la connexió, mentre que altres forces com Junts o el PP avisen que no és el seu model.
