La decisió per ampliar l’aeroport de Barcelona podria haver-se de prendre abans de la segona meitat del 2026. El president i conseller delegat d’Aena Maurici Lucena estima que el pròxim Document de Regulació Aeroportuària (DORA III), que establirà les normes i tarifes aeroportuàries per al quinquenni 2027-2031, s’aprovi durant la segona meitat de 2026, incloent-hi l’expansió dels grans aeroports i inversions en tots els aeròdroms de la xarxa nacional, ha recollit Europa Press.
Aquest calendari aniria acompanyat de la intenció d’Aena que l’ampliació de l’aeroport del Prat estigui enllestida l’any 2034. Així ho va verbalitzar el mateix Lucena en un acte a finals de març a Barcelona. Segons el president de l’empresa pública que gestiona els aeroports de l’Estat, els treballs de la comissió tècnica entre la Generalitat i el govern espanyol “s’estan acabant”. “Soc molt optimista, la meva confiança en el govern, les institucions catalanes i el president Salvador Illa és màxima”, va dir.
Diversos aeroports s’ampliaran
Abans que acabi el 2025, Aena començarà el procés de consultes per elaborar el document DORA III amb les companyies aèries, seguit per la proposta final, que es presentarà a la Direcció General d’Aviació Civil del Ministeri de Transports a principis de 2026, segons ha explicat durant la seva intervenció en la junta general ordinària d’accionistes. L’operador públic proposarà l’expansió d’aeroports hub i grans aeròdroms turístics, ja que “nombrosos” aeroports es troben “prop del límit teòric de la seva capacitat”. I entre aquestes infraestructures que han de créixer hi ha els aeroports Adolfo Suárez-Madrid-Barajas, Josep Tarradellas-Barcelona-el Prat, Tenerife Nord, Tenerife Sud, Lanzarote, València i Alacant, entre altres.

Sense detallar com s’ampliarà el Prat
De moment, no s’ha fet públic com serà l’ampliació de l’aeroport de la capital catalana. A finals de març, Lucena no va concretar si s’introduiran “matisos” sobre la proposta inicial d’ampliar la tercera pista 500 metres, afectant l’espai natural protegit de La Ricarda i que tanta polseguera ha aixecat, ja que es tracta d’un espai únic i protegit. Segons Aena “els treballs s’estan fent amb el màxim rigor”.
D’altra banda, les previsions de Lucena és multiplicar per dos la xifra actual d’inversió anual d’Aena, amb gairebé 5.000 milions d’euros en total, uns 1.000 milions d’euros a l’any.
L’Ajuntament, a favor de l’ampliació
L’Ajuntament de Barcelona ja s’ha posicionat a favor de l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. Ho va fer en el plenari de finals de febrer, quan el govern de Jaume Collboni, Junts per Catalunya, PP i Vox van aprovar una proposició dels populars que demanava que Barcelona “lideri i es comprometi a dur a terme les accions necessàries per impulsar l’ampliació de l’aeroport del Prat“.