Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’Ajuntament aprovarà aquest dimarts el projecte de connexió del tramvia per la Diagonal
  • CA

L’Ajuntament de Barcelona votarà i aprovarà aquest dimarts amb total seguretat -amb els vots del govern de Jaume Collboni, Barcelona en Comú i ERC- el projecte executiu de connexió del tramvia per la Diagonal entre Verdaguer, la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià. En la comissió d’Urbanisme, l’executiu socialista portarà a votació dos expedients, tal com va anunciar fa unes setmanes la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet.

Concretament, un dels dos expedients és la reurbanització de la Diagonal, entre Verdaguer i l’avinguda de Sarrià per a la implantació de la xarxa tramviària. El cost del projecte que s’aprovarà el dimarts és de 50.007.945,62 euros. I l’altre, un pas previ a la connexió del tramvia, les obres del nou col·lector de la Diagonal, amb un desdoblament i una ampliació, entre els carrers de Girona i la plaça de Francesc Macià. En aquest cas, l’import que es votarà a la comissió d’Urbanisme s’enfila fins als 58.913.577,48 euros, segons figura en l’ordre del dia de la comissió [veure aquí, punts 24 i 25]

Render del tramvia, al seu pas per Diagonal amb Muntaner / Ajuntament de Barcelona

En total, el pressupost que l’Ajuntament preveu invertir en aquestes dues obres serà d’uns 115 milions fins al 2030, quan està prevista que estigui acabada la unió. A aquesta quantitat caldrà afegir altres 80 milions que pagarà la Generalitat, a través de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), per a la xarxa tramviària.

Les obres de l’L8, un possible hàndicap

De moment, el govern de Collboni no ha donat a conèixer la data de l’inici d’obres, però el dia de la presentació dels comptes municipals per al 2026, el tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica i regidor del districte de l’Eixample, Jordi Valls, va dir que les obres de l’L8 d’ FGC, que executa la Generalitat al centre de Barcelona, podien ser un hàndicap per començar aviat. Valls va explicitar que caldrà veure “la capacitat d’absorció que té la ciutat“, ja que ara l’ampliació de l’L8 entre la plaça d’Espanya i Lesseps ja comporta “afectacions importants”.

Segons la documentació a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, la connexió del tramvia s’executarà fins al 2030 en tres fases. El primer tram en el qual s’actuarà serà entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Pau Claris; el segon, entre Pau Claris i el carrer de Balmes, i el tercer, entre Balmes i l’avinguda de Sarrià.

La importància del nou col·lector

El col·lector nou que es farà permetrà passar d’uns cabals d’aigua màxims actuals de 108 m³/s a 168 m³/s, amb uns guanys totals de 60 m³/s. S’actuarà entre els carrers de Girona i de Calvet, uns 1.870 metres. D’aquests, 1.070 seran una ampliació, entre Girona i Balmes, i 800 metres suposaran un desdoblament, entre Balmes i Calvet.

La reurbanització de la Diagonal suposarà un canvi total de l’artèria, quedant reduïda la circulació de vehicles a les calçades laterals, mentre que el tramvia circularà pel tronc central. Un cop acabada tota l’obra, es guanyaran 16.000 m² per als vianants, 18.900 m² d’espais verds, i 1.800 m² de vies per a ciclistes. Al tram entre passeig de Gràcia i Francesc Macià, la novetat principal és que entre la Via Augusta i el passeig de Gràcia, tramvia i busos compartiran la mateixa plataforma.

Més notícies
Notícia: Collboni i els Comuns pacten dotar de pressupost la unió del tramvia
Comparteix
Janet Sanz ha presentat en el plenari una proposta per incloure en el pressupost prorrogat del 2025 una partida econòmica destinada a la licitació del tramvia fins a Francesc Macià

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa