Adif finalitza les obres del nou esquema de vies de Sants

Els trens de Rodalies disposen de dues vies per sentit compartint andana

Adif ha donat per finalitzats aquest dilluns els treballs del nou esquema de vies d’ample convencional a l’estació de Sants, conegut com el 4+4, que permetrà una major fluïdesa dels trens de Rodalies que estacionen entre les vies 7 i 14 que circulen pels túnels de Passeig de Gràcia i Plaça Catalunya. Amb la nova configuració, els trens disposaran de dues vies per sentit per aturar-se i carregar i descarregar viatgers. Els combois que circulen en sentit l’Hospitalet de Llobregat s’estacionaran indistintament entre les vies 7 i 8 i els que transiten nord en sentit nord ho fan per les vies 9 i 10.

Pel que fa als que utilitzen el túnel de Passeig de Gràcia, s’aturaran a les vies 11 i 12 en sentit sud i en sentit nord a les vies 13 i 14.Segons Adif, un altre avantatge després de la culminació de les obres, que han tingut un cost proper als 9 milions d’euros i s’emmarquen en el desenvolupament del pla de Rodalies, és que els viatgers disposaran d’una andana comuna i no hauran de moure’s en funció de la línia que agafin.

Obra capital per a Rodalies

Malgrat els canvis, des del gestor ferroviari asseguren que els usuaris s’han acostumat ràpidament a la nova situació. “Hem fet molts esforços en l’àmbit informatiu, sigui a través de personal, pantalles o megafonia”, explica un dels portaveus d’Adif, Daniel Martínez, en declaracions a l’ACN. Per Martínez, el nou esquema de vies era “una obra capital” i de “gran complexitat”, ja que una de les prioritats d’Adif era no interrompre la circulació de trens a l’estació de Sants. “Hem treballat amb limitacions d’espai i en horari nocturn per reduir al màxim les possibles afectacions”, subratlla.

Tot i la complexitat de les obres, Martínez destaca que durant el transcurs de les obres no han sorgit imprevistos. Per altra banda, assegura que els canvis derivats de la posada en marxa del nou esquema de vies ja s’estan notant. “Els temps d’espera s’estan reduint, especialment al túnel de plaça Catalunya, així com els temps de pujada i baixada”, comenta. Segons Adif, el nou esquema permetrà reduir el temps d’espera un 15% respecte als nivells de circulació previs a l’esclat de la pandèmia.

Configuració del nou esquema de vies

En total, l’estació de Sants disposa de vuit línies d’ample convencional. Fins ara, dues d’aquestes vies donaven servei a 618 circulacions de trens que utilitzen diàriament el túnel de Plaça Catalunya, mentre que les sis restants ho feien per Passeig de Gràcia, que acollia 396 circulacions diàries. Amb aquests treballs, ara hi haurà quatre vies que donaran accés a cada túnel en els dos sentits. A més, en l’anterior configuració feia que si per exemple un comboi s’avariava en el túnel de Plaça Catalunya suposava una major afectació, que se’n ressentissin els trens de la resta de línies i que es tardés més a normalitzar els horaris de nou.

D’aquesta manera, el principal objectiu de l’obra consisteix a reduir els temps de pas dels trens que circulen per l’estació, ja que en les operacions de pujada i baixada dels passatgers dels trens de túnel de Plaça de Catalunya disposaran de dues vies i una andana comuna davant l’única via que hi havia fins ara. Segons l’ens gestor d’infraestructures ferroviàries, també s’aconseguirà una millor distribució dels usuaris de les andanes.

D’altra banda, les instal·lacions ja estaran preparades per al sistema europeu de senyalització d’ERTMS nivell 2. Les obres de moment entre l’Hospitalet i Mataró es troben actualment en curs.

Nou mesos en marxa

Els treballs del 4+4 es van iniciar l’1 de juny de l’any passat i es van dividir en 11 fases. En total, s’hi ha destinat 1,3 quilòmetres de carril, 3.900 subjeccions per a via en placa i 1.500 travesses per a la via sobre balast, 3.600 metres de catenària rígida, 110 metres cúbics per a la via en placa, 900 metres cúbics de balast i s’han adaptat les instal·lacions de seguretat i comunicacions a les vuit vies del nou esquema. Hi han treballat aproximadament un centenar de persones entre tècnics i operaris amb equips d’entre 50 i 60 persones diàries i s’hi han destinat 15 màquines.

Nou comentari