Els accidents de trànsit s’han desplomat als eixos verds de l’Eixample. De 59 sinistres l’any 2021 s’ha passat a només 15 el 2024 amb la pacificació d’aquestes vies, segons dades facilitades pel servei de premsa de l’Ajuntament al TOT Barcelona. La reducció és del 74,58%.
Aquesta disminució de l’accidentalitat fa referència al carrer de Consell de Cent, entre el carrer de Vilamarí i el passeig de Sant Joan; al de Girona, entre la Gran Via de les Corts Catalanes i la Diagonal; al del Comte de Borrell, entre la Gran Via i l’avinguda de Roma, i al de Rocafort, entre l’avinguda de Roma i la Gran Via. Aquests quatre eixos verds es van acabar d’urbanitzar poc abans de les eleccions municipals de maig del 2023 i van costar més de 50 milions d’euros.
La davallada més significativa durant els anys 2023 i 2024
De fet, la davallada de la sinistralitat és força significativa entre els anys 2023 i 2024, quan els eixos verds ja s’havien estrenat. Si en aquests quatre trams de carrers el 2021 hi van ocórrer 59 accidents, el 2022 en van ser 51; el 2023, 29, i l’any passat, 15. Tot i estar limitada la velocitat a 10 quilòmetres hora i que els cotxes no poden fer més d’una travessia, els incompliments són habituals. Les darreres dades que ha fet públiques l’Ajuntament situen la velocitat mitjana en 20 km/h.

En el plenari d’aquest divendres, el regidor de Barcelona en Comú Marc Serra ha fet esment d’un informe de la divisió de trànsit de la Guàrdia Urbana que confirma aquesta reducció de la sinistralitat. Entre els anys 2021 i 2024, l’accidentalitat al carrer de Consell de Cent ha caigut un 74,5%; al de Rocafort, un 87,5%, i al de Girona, 57,8%. “Els eixos verds no solament milloren la qualitat de vida sinó que salven vides”. Del carrer del Comte Borrell, Serra no n’ha donat cap percentatge.
Les dades que han donat a conèixer els Comuns s’ha fet durant l’aprovació del pla local de seguretat viària del 2025 al 2030, que s’ha aconseguit tirar endavant amb els vots a favor del PSC, Junts per Barcelona, ERC i PP. Barcelona en Comú s’ha abstingut i Vox s’hi ha posicionat en contra. Un dels pilars és reduir un 50% el nombre de ferits greus i víctimes mortals.
Menys accidents, però més ferits greus
El balanç de sinistralitat del conjunt de Barcelona del 2024, presentat aquest setembre, indica que va haver-hi menys accidents, amb 6.708, la qual cosa es tradueix en una reducció del 2,39%. En canvi, el nombre de ferits greus va anar a l’alça, amb 242 persones afectades, un 6,14% més que el 2023.