L‘estació de Rodalies d’Arc Triomf pateix des de fa mesos problemes importants d’accessibilitat, amb escales mecàniques i ascensors que no funcionen. Diversos usuaris han denunciat que algunes d’aquestes instal·lacions estan fora de servei des d’abans de l’estiu, altres asseguren que fins i tot fa més temps: mig any. Aquests problemes a l’estació coincideixen amb unes obres a Arc de Triomf per millorar l’accessibilitat i perllongar les andanes, que van començar l’abril del 2023 i que ja haurien d’haver acabat. Van ser presentades l’abril de l’any passat per la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, exalcaldessa de Gavà.

Tal com va poder comprovar el TOT Barcelona, aquest dimarts 1 d’octubre, a l’estació de Rodalies i metro de la línia L1 d’Arc de Triomf no funcionava l’ascensor situat a l’accés de l’avinguda de Vilanova, que connecta el carrer amb el vestíbul. Una imatge d’aquest article mostra com una família ha de fer ús de l’escala i carregar amb un cotxet de nadó per baixar fins al vestíbul perquè l’ascensor estava espatllat. Tampoc estaven en servei unes escales mecàniques per accedir des de l’andana de la via 2 de Rodalies fins al vestíbul, i a l’andana de la via 2 només funcionava un ascensor, ja que l’altre està inactiu per les obres de millora. I a la via 1, entre l’andana i el vestíbul de Rodalies, aquest dimarts estaven espatllats els dos ascensors i unes de les escales mecàniques. Els problemes d’accessibilitat també afecten a l’accés del carrer de Nàpols.

Escales mecàniques en reparació
I aquest dimecres, 2 d’octubre al matí, el TOT ha tornat a l’estació de Rodalies i metro de l’L1 d’Arc de Triomf. A l’entrada per l’avinguda de Vilanova, l’ascensor per accedir des del carrer al vestíbul ja funcionava. En canvi, les escales mecàniques del mateix accés, entre el vestíbul i el carrer per l’avinguda de Vilanova, que sí que funcionaven el dimarts, eren reparades pel servei de metro, tal com es pot veure en la fotografia principal. Per tant, aquest dimecres continuaven sense funcionar unes escales mecàniques i els dos ascensors d’accés a l’andana de la via 1 de Rodalies. Des del vestíbul, quan aquest mitjà ha visitat l’estació, la porta d’un ascensor estava oberta, però continuava sense servei. Alguns usuaris hi entraven per accedir a l’andana i al cap de pocs segons en sortien enfadats. A la via 2 de Rodalies, un dels dos ascensors entre l’andana i el vestíbul estava operatiu, però no unes de les escales mecàniques. Aquest mitjà, com si fos un usuari, ha preguntat al personal de l’estació de Rodalies quan es repararien els aparells, sense obtenir cap resposta concreta. Les persones consultades sí que han reconegut que algunes de les escales mecàniques fa molt de temps que es troben fora de servei.
Amb posterioritat a la visita d’aquest mitjà a l’estació, fonts del servei de premsa de Rodalies han explicat que actualment a la parada d’Arc de Triomf dels quatre ascensors que haurien d’estar en funcionament, dos estan espatllats. El mateix passa amb les escales mecàniques de l’estació. N’hi ha quatre i dos estan fora de servei. Segons Rodalies, la setmana vinent es repararan. Pel que fa als ascensors, s’espera que estiguin arreglats tan aviat com es pugui, han dit des de l’empresa pública, sense concretar una data. I des de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han subratllat que l’escala mecànica i l’ascensor que connecta l’avinguda de Vilanova amb el vestíbul han deixat de funcionar per treballs preventius de manteniment, però el dijous tots dos estaran operatius.
@rodalies Se’n recorden que a l’ estació d’Arc del Triomf, sortida carrer Nàpols, les escales automàtiques no funcionen des mollt abans de l’estiu? Més que res per la gent gran, gent amb croses, etc….I ja sé que hi ha un ascensor però… Gràcies!
— Lluïsa (@LluisaGaGa) September 27, 2024
Queixes a les xarxes socials
Alguns usuaris han fet públiques les seves queixes a través de les xarxes socials. Per exemple, el 27 de setembre, Lluïsa (@LluïsaGaGa) denunciava a la xarxa X que les escales mecàniques de la sortida de Nàpols no funcionaven des de molt abans de l’estiu. I una altra viatgera, Eva (@EvaFPla), exposava dos dies abans, el 25 de setembre, un problema similar, també a Arc de Triomf. En aquest cas, el servei de xarxes de Rodalies Catalunya li responia que l’equip de manteniment tenia una incidència oberta per unes escales espatllades, i s’estava a l’espera de rebre una peça per reparar-les. Ja el 16 de setembre, la viatgera Cristina Puig (@Cpuigenxarxa), s’havia queixat que les escales mecàniques no funcionaven i hi afegia que passava el mateix amb almenys un ascensor. El 25 setembre, Rodalies reconeixia a la xarxa X que també hi havia escales espatllades a les estacions del Clot i de plaça de Catalunya, en una resposta mimètica a la donada per Arc de Triomf.
No us fa ni una miqueta de vergonya?? Ja em responc jo mateix…No, us la bufa completament. La mateixa resposta automática des de fa setmanes. Per això millor no us molesteu colla d’ineptes. pic.twitter.com/MT66u6B9ps
— Cms (@DJ_Gruist) September 25, 2024

Bon dia, l’equip de manteniment té una incidència oberta per les escales a l’estació d’Arc de Triomf, estan a l’espera de rebre una peça per reparar-les. Disculpa les molèsties.
— Rodalies Catalunya (@rodalies) September 25, 2024
Bona tarda, l’equip de manteniment té incidències obertes per les escales i ascensor a l’estació d’Arc de Triomf, estan a l’espera de rebre una peça per reparar-les. L’equip de seguretat confirma que s’ha solucionat la situació de l’home de l’andana 1. Disculpa les molèsties.
— Rodalies Catalunya (@rodalies) September 16, 2024
Les obres de millora van començar fa un any i mig
Les obres de millora esmentades es van iniciar l’abril del 2023, fa un any i mig. En principi, havien de durar uns 10 mesos i eren per allargar les andanes fins als 200 metres, la qual cosa havia de permetre incrementar considerablement tant la longitud com la capacitat dels combois que entren a l’estació d’Arc de Triomf, segons la nota de premsa difosa per la Moncloa. “En sumar uns metres l’andana, multipliquem les places”, va dir llavors la ministra. Aquestes obres estaven previstes en l’anterior pla d’infraestructures ferroviàries de Rodalies a Barcelona, entre els anys 2008-2015, però va ser un dels projectes que no s’havia executat quan es va estrenar el nou vestíbul de l’estació, l’any 2012. Amb aquesta reforma, es podrà utilitzar un model de trens de doble composició, és a dir el doble de llargs.

A peu d’estació, s’informa que les obres de la millora de l’accessibilitat a Arc de Triomf van començar l’abril del 2023 i havien de durar 13 mesos, amb un cost proper als 2,4 milions d’euros -2,9, segons la nota de premsa que es va difondre fa un any i mig-. Aquestes obres fa que l’accés a la via 2 des de l’avinguda de Vilanova estigui tancat, i per accedir-hi cal fer-ho pel vestíbul del carrer de Nàpols o per l’interior de l’estació, a través d’un llarg passeig per l’andana de la via 1. Segons Rodalies, a mitjans d’octubre les obres haurien d’estar acabades.
