Els 10 pitjors trams de carril bici de Barcelona

El Bicicleta Club de Catalunya acompanya el TOT Barcelona en un recorregut per la ciutat

La xarxa de carrils bici de Barcelona té punts negres. Alguns trams ho són perquè, fins i tot, hi han mort ciclistes en els últims anys. L’associació Bicicleta Club Catalunya (Bacc), amb uns 1.000 socis a tot Catalunya, assenyala en un recorregut per la ciutat amb el TOT Barcelona deu trams que, per diferents motius, estan mal resolts i provoquen confusió i perill per als ciclistes. El president del Bacc, Carles Benito, detalla a cada tram per què és un punt negre i de quina manera es podria millorar. 

Benito va entrar a l’associació al 2013. Destaca que una de les funcions del Bacc és “fer pedagogia”, en molts casos per corregir mals costums dels ciclistes a Barcelona. Però desmunta el mite sobre els ciclistes que els situa com a infractors: “El ciclista té incivisme circumstancial, perquè en moltes ocasions l’estructura del carril bici obliga a circular per la vorera o incita a saltar-se semàfors”. 

Els problemes que més destaquen dels trams conflictius estan relacionats amb el fet que obliguen els ciclistes a circular per la vorera. Una de les demandes del Bacc és que les bicis han de circular per la calçada i sortir de les voreres. El president de l’associació mira de fer pedagogia i recorda que les bicis són “vehicles com qualsevol altre” i que tenen dret a circular per les mateixes calçades que els cotxes, excepte quan està prohibit, com ara a les rondes. Els carrils bici que no estan ben enllaçats són també una de les característiques dels punts negres de la xarxa de carrils bici de la ciutat. 

Un carril bici mortal al Paral·lel

Aquest tram del carril que recorre tota l’avinguda Paral·lel va ser l’escenari d’un accident mortal al 2016 entre una ciclista de 23 anys i un taxi. La dona va morir després de xocar amb el taxista. L’accident, lamenta Benito, va ser a causa de la inadequació del carril bici. La dona, admet, va creuar en vermell, però ho va fer perquè el tram està “mal acabat”. El president del Bacc explica que, en cas que els ciclistes vulguin tombar cap al carrer Floridablanca, han d’esperar al pas de vianants o a un costat del carril bici a tocar dels cotxes. Això està provocat pel fet que no hi ha un “refugi”, que és un petit espai en paral·lel al carril bici que serveix perquè els ciclistes que volen girar s’aturin sense destorbar els que volen seguir circulant. 

On: avinguda Paral·lel amb Floridablanca

El semàfor etern que avicia els ciclistes

Poc més de 10 segons dura el semàfor en groc -ni tan sols en verd- per als ciclistes a la cruïlla entre Bori i Fontestà i Ganduxer, i gairebé dos minuts està en vermell. Això, alerta Benito, “avicia” els ciclistes perquè els incita a saltar-se el semàfor.

Un ciclista passa el semàfor mentre està en groc. | Adrià Lizanda

Un ciclista passa el semàfor mentre està en groc. | A. L.

Com es pot apreciar al vídeo (minut 0:54), els usuaris poden no respectar el semàfor “de forma lògica”, segons el president del Bacc. 

On: cruïlla entre Bori i Fontestà i Ganduxer

Un tram compartit entre bicis, terrasses i vianants

El tram de carril bici situat a la Gran Via entre plaça Espanya i el carrer Sant Roc té un gran volum de trànsit perquè connecta l’Hospitalet amb Barcelona. És per això que des del Bacc protesten per la presència de terrasses que ocupen part de la vorera, a tocar del carril bici.

Cadires a les terrasses de Gran Via que gairebé trepitgen el carril bici. 18-4-2019 | Adrià Lizanda

Cadires a les terrasses de Gran Via que gairebé trepitgen el carril bici. | A. L.

En moltes ocasions, precisa el president de l’associació, els vianants han de caminar pel carril bici perquè les terrasses dificulten el pas. Això crea situacions de perill, segons apunta Benito. En algun punt del tram, fins i tot, les cadires gairebé trepitgen el carril per a bicis. 

On: Gran Via entre plaça Espanya i el carrer Sant Roc

Tres carrils bici i cap enllaç

Els carrils bici de l’avinguda Josep Tarradellas, carrer Marquès de Sentmenat i París no estan enllaçats. “L’ús de la bici en aquesta cruïlla és de tot menys intuïtiu”, lamenta Benito. Tot i que hi ha manera de circular amb la bici des de Josep Tarradellas fins a Marquès de Sentmenat, s’ha de fer per la vorera. A més, el Bacc apunta que el carril del carrer París comença “del no res” i que no hi ha cap enllaç per arribar-hi. Per al president de l’associació la cruïlla està “mal resolta” i caldria una unió per la calçada. 

On: avinguda Josep Tarradellas amb carrer París

El carril bici estret

La distància de seguretat mínima entre cotxes i bicis és d’1,5 metres, segons la DGT. Al carril de l’avinguda Josep Tarradellas l’amplada és de poc més d’un metre, així que la proximitat amb els cotxes fa que la circulació sigui perillosa. A més, els avançaments són molt complicats i la circulació de bicicletes de transport de mercaderies es fa pràcticament impossible ja que són més amples, segons Benito. 

On: avinguda Josep Tarradellas 

Un Dakar a l’entrada de Barcelona

El carril bici que connecta Barcelona amb Esplugues de Llobregat està asfaltat fins a l’entrada a la capital catalana. A l’alçada de la sortida de la ciutat per la Diagonal l’asfalt es converteix en un “sorral”, critica el president del Bacc, digne del ral·li Dakar.

A l'entrada a Barcelona l'asfalt acaba i comença un sorral pel qual han de passar les bicis. 18-4-2019 | Adrià Lizanda

A l’entrada a Barcelona l’asfalt acaba i comença un sorral pel qual han de passar les bicis.| A. L.

Quan plou el parc de Cervantes s’enfanga i complica la circulació de les bicis, que en la majoria de casos són de roda fina i no estan preparades per sortir de l’asfalt. 

On: parc de Cervantes a la sortida de Barcelona per la Diagonal

El tram no resolt de la plaça Verdaguer 

Compartir la vorera amb els vianants és un punt conflictiu dels carrils bici de Barcelona per al Bacc. Provoca “conflicte” entre ciclistes i persones que van a peu i augmenten el risc d’accidents. El cas de la plaça Verdaguer destaca entre els pitjors trams de la ciutat perquè per creuar la plaça els ciclistes han de circular per la vorera. Gràcies a l’associació, es vanta Benito,  els usuaris de bici poden creuar-la per la calçada, tot i que no hi ha carril bici i pot resultar perillós, de forma “legítima”.  

On: plaça Verdaguer

A la Barceloneta els carrils bici brillen per la seva absència

El president del Bacc situa a la Barceloneta un dels punts on més es troben a faltar carrils bici. El passeig Joan de Borbó n’és un clar exemple, segons Carles Benito. A més de denunciar que les bicis estan forçades a circular per la vorera, alerta de la manca de trams de carril bici per tot el barri, posant com a exemple el passeig Joan de Borbó. 

On: passeig Joan de Borbó

Els tres problemes del tram de carril a la plaça Tetuan

A la plaça Tetuan el tram de carril bici que recorre el passeig Sant Joan té diversos problemes. El primer és que les bicis han de creuar la plaça i han de circular per sorra, cosa que pot afectar a les bicicletes que no estan preparades per sortir de l’asfalt.

Ciclistes creuen la plaça Tetuan. 18-4-2019 | Adrià Lizanda

Ciclistes creuen la plaça Tetuan. | A. L.

El segon conflicte que genera aquest tram és que els usuaris han de compartir espai amb els vianants perquè no hi ha un carril bici que permeti creuar la plaça per la calçada. Finalment, el carril bici, com en el cas de l’avinguda Paral·lel, no compta amb un refugi per facilitar els girs. En aquest tram es va produir un accident que va deixar ferida crítica una ciclista de 54 anys al 2017. 

On: plaça Tetuan

El carril bici que s’ha de creuar a peu

Un tram de carril bici situat a l’avinguda Diagonal s’ha de creuar a peu. Aquesta és la paradoxa de què es queixa el president del Bacc, que assenyala la manca de connexió entre el carril del carrer Londres i l’avinguda Diagonal.

L'avinguda Diagonal s'ha de creuar a peu perquè, tot i que hi ha un carril bici, no està senyalitzat. 18-4-2019 | Adrià Lizanda

L’avinguda Diagonal s’ha de creuar a peu perquè, tot i que hi ha un carril bici, no està senyalitzat. | A. L.

Per enllaçar un i l’altre els usuaris estan obligats a circular per la vorera, una pràctica que des de l’associació volen que s’eviti amb la construcció de carrils a la calçada. A més, per creuar l’avinguda Diagonal no hi ha un carril bici, cosa que obliga, tècnicament, a creuar a peu i no en bici.

On: avinguda Diagonal a l’alçada d’Aribau

Nou comentari