La plataforma Zeroport ha convocat una manifestació pel dissabte 4 de març a les sis de la tarda per protestar contra l’ampliació de l’aeroport del Prat i les darreres informacions que han sortit a la llum. La protesta començarà a la plaça de Catalunya i s’anirà estenent a altres zones del centre. Així ho han anunciat els activistes en un comunicat públic en què també denuncien que la proposta de crear una quarta pista sobre el mar es tracta d’una “campanya” per “instal·lar a l’opinió pública un marc fal·laç”. En aquest sentit, critiquen que es configuri la idea que “l’aeroport s’ha d’ampliar” i que ara “només cal discutir el com”.
L’entitat també manifesta que “els sectors que pressionen per l’ampliació tenen una limitada representativitat social” i que representen “la patronal i als sectors empresarials interessats”, els quals “clarament beneficiats amb aquest macroprojecte”. A l’altre extrem estan, segons el seu parer, un gruix important de la societat que hi està en contra: “Va quedar palès en la gran manifestació del 19 de setembre de 2021”, recorden en aquest comunicat.
Tres arguments en contra de l’ampliació
Entre les raons per a la no ampliació destaquen que “n’hi ha d’ambientals, econòmiques i socials”. En aquest sentit, desacrediten les veus que neguen cap impacte mediambiental i recorden que “el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha condemnat l’estat espanyol pels elevats índexs de contaminació de l’aire i per no adoptar les mesures adequades de correcció”. Zeroport es manté, així, rígid en la seva postura i lamenta que una suposada ampliació “contribuiria a empitjorar el problema endèmic que l’àrea metropolitana de Barcelona té de contaminació de l’aire”.
Des de l’associació esgrimeixen encara dos motius més. Un primer força conegut per tothom. “L’afectació sobre la biodiversitat del delta del Llobregat seria catastròfica amb qualsevol de les opcions d’ampliació que s’estan plantejant”, diu el comunicat, que alhora esmenta que “el delta es troba en més d’un 60% sota el ciment, de manera que les propostes d’ampliació de l’aeroport no fan més que agreujar la incessant pèrdua de sobirania alimentària i hídrica d’aquest espai”.
Per últim, el comunicat assegura que en un futur, el sector de l’aviació caurà en picat, ja que “l’energia fòssil serà cada cop més cara”. “Si veritablement tinguessin present aquesta realitat, fa temps que estarien pensant com afrontar aquest obligat decreixement de l’activitat econòmica de la millor manera possible i, alhora, reconsiderant de dalt a baix el paper futur de les grans infraestructures”, conclouen.