Una consultora privada ha enviat al Govern un projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat que consistiria a construir una pista sobre el mar. Tal com ha avançat La Vanguardia, la plataforma estaria a una milla del recinte actual i costaria 2.100 milions d’euros, uns 1.700 més dels que preveia el projecte inicial d’Aena. Fonts del Govern han confirmat a l’ACN que ja havien arribat més propostes i que estan oberts a estudiar tots els projectes. Ara bé, segons explica l’agència, ni l’executiu ni el president Pere Aragonès haurien validat encara la darrera iniciativa, malgrat estar oberts a analitzar-la.
La nova pista que es proposa construir esquiva un dels esculls més grans per a l’ampliació del prat. El fet de construir-la sobre el mar, expliquen els impulsors, evitaria l’impacte mediambiental que suposaria destruir les àrees protegides del voltant de l’aeroport. De fet, mantenir intacte la Ricarda del Delta de Llobregat ha estat una de les reivindicacions d’ERC a l’hora de negociar cap ampliació de l’aeroport barceloní.
Diferents interpretacions de l’acord de pressupostos
El pacte entre ERC i PSC per aprovar els pressupostos de la Generalitat suggereix “transformar l’aeroport del Prat perquè guanyi capacitat i esdevingui un veritable hub intercontinental”. Un text poc precís i que obre la porta a diferents interpretacions. En aquest sentit, ni tan sols els alcaldables d’ERC i PSC -partits que signen el pacte- a Barcelona es posen d’acord.
Jaume Collboni (PSC), per exemple, assegurava a inicis de febrer que “quan es parla de compensacions de caràcter mediambiental amb pressupostos concrets, vol dir que hi haurà ampliació”. Ernest Maragall (ERC), però, refredava la possible ampliació i assegurava aquest dimarts que “el projecte inicial d’Aena està al calaix” i que “ara es parteix de zero“. Unes declaracions que feia poc abans de demanar respecte per la comissió d’experts que s’ha de crear.
Activistes ambientals denuncien una “ampliació encoberta”
D’altra banda, detractors de l’ampliació de l’aeroport del Prat mantenen que l’acord suposa una “ampliació encoberta” del Prat. Segons els activistes, ERC ha cedit a totes les peticions dels socialistes i critiquen els eufemismes del text signat. “No ens enganyem, ‘modernitzar’ i ‘guanyar capacitat’ vol dir ampliar”, deia l’entitat respecte a les xarxes socials poques hores després de l’anunci Pere Aragonès i Salvador Illa.