El portacontenidors MSC Mette s’ha convertit en el primer vaixell que es connecta a la xarxa elèctrica del Port Barcelona i ha completat la primera escala sense emissions contaminants d’una embarcació d’aquestes característiques. El vaixell ha estat atracat durant tres dies a la capital catalana amb els motors aturats gràcies al nou sistema Onshore Power Supply (OPS) de la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST. Durant la seva escala, l’MSC Mette, un portacontenidors amb capacitat per a transportar 24.000 TEUs, ha rebut energia 100% renovable per alimentar tots els sistemes de bord. L’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) ha informat que el procés de connexió i subministrament ha estat un “èxit”.
El sistema OPS de Hutchison Ports, el primer sistema que subministra electricitat a una terminal de contenidors a la Mediterrània, es va enllestir el passat mes d’agost amb la instal·lació d’un sistema de gestió de cablejat (CMS, en les seves sigles en anglès) que permet traslladar la connexió elèctrica a qualsevol punt del moll os es trobi amarrat el vaixell. El CMS s’ha dissenyat a mida per “evitar interferir amb l’operativa habitual de càrrega i descàrrega de contenidors” i permetrà adaptar el subministrament elèctric a les necessitats de cada vaixell, que varien en funció de la mida de l’embarcació o el nombre de contenidors refrigerats que transporti. En el cas de l’MSC Mette, l’OPS li ha subministrat 103.000 kWh.

Fase pilot de dos anys per accelerar l’electrificació del port
Durant els dos primers anys, l’OPS funcionarà en fase pilot i recollirà dades en temps real per millorar la integració del subministrament elèctric en l’operativa portuària. “Connectar per primera vegada un vaixell de portacontenidors a la xarxa elèctrica suposa un pas endavant clau en el desplegament del pla Nexigen i la descarbonització de l’activitat portuària”, ha assegurat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. Des d’avui, ja estem eliminant de forma efectiva emissions generades pels motors dels vaixells, un procés que no farà sinó multiplicar-se un cop despleguem la resta d’OPS gràcies a l’experiència que aquesta prova pilot ens proporcionarà”.
La informació obtinguda servirà, entre altres coses, per continuar amb l’electrificació dels principals molls del Port de Barcelona durant els pròxims cinc anys en el marc del pla Nexigen, que compta amb una inversió de 200 milions. Aquest hivern està prevista l’entrada en funcionament del primer OPS en una terminal de Ferris. També s’haurà de construir una subestació elèctrica que permetrà desplegar una xarxa de mitja tensió a tot el port.