Un any de vaga invisible als filtres de seguretat de l’Aeroport de Barcelona

No afecta a l'operativa de l'aeroport però el comitè es resisteix a desconvocar-la

La vaga indefinida de treballadors dels filtres de seguretat de l’Aeroport de Barcelona es manté un any després de convocar-se, malgrat no tenir cap afectació des de fa temps en l’operativa. Aquest diumenge es compleix un any de l’esclat del conflicte, el 9 d’agost de 2019, que va tenir una certa afectació en els vols de l’estiu passat. El comitè de vaga encara no l’han desconvocada, han informat a Europa Press fonts dels convocants i de la conselleria de Treball de la Generalitat, que ha estat mediadora.

Els vaguistes defensen que Trablisa, adjudicatària del servei de seguretat des de juny de 2018, no ha complert les demandes que els van portar a convocar la protesta, per la qual cosa es pregunten “per què” haurien de desconvocar-la. Critiquen que l’empresa no ha volgut parlar de les seves exigències, ni fa un any ni ara, i sostenen que mantenir-la és una manera de reivindicar-les.

El comitè assegura que “algunes persones” segueixen fent la vaga de manera puntual i que els treballadors segueixen rebent la carta de serveis mínims. Afegeix que s’havien plantejat convocar aturades parcials aquest estiu però la proposta ha quedat sense efecte per la crisi del coronavirus.

Fonts de Trabilisa han declarat a Europa Press que el conflicte a l’Aeroport de Barcelona continua “sense novetats”. L’empresa està “en contacte” amb els representants dels treballadors per abordar com està afectant el Covid-19 al negoci: ha comportat l’aplicació d’un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) entre els vigilants dels filtres.

Normalitat a l’aeroport

Per la seva banda, fonts d’Aena han informat que la vaga no ha tingut afectació en tot l’any en l’operativa de l’Aeroport de Barcelona, més enllà de la que va poder tenir a l’agost de fa un any. L’operador aeroportuari ha remarcat que els filtres de seguretat funcionen amb normalitat i els passatgers poden passar-los sense problemes, així com durant tot aquest últim any. Amb uns serveis mínims del 90%, la vaga d’agost de 2019 no va arribar a tenir una gran afectació en el funcionament d’El Prat, sense provocar les cues que s’havien vist en estius anteriors.

Formació i aparcament

Els vigilants d’El Prat van convocar vaga per demanar millores laborals, com garantir que reben la formació necessària i que tots estan formats. Reclamaven que l’empresa es fes càrrec de les seves despeses d’aparcament o habilités una zona gratuïta per a l’estacionament de vehicles.

També instaven a assegurar la paritat de la plantilla, perquè subratllaven que les vigilants tenen una càrrega de pes superior en haver d’encarregar-se dels filtres de seguretat de les usuàries i sent menys dones que homes treballant. Algunes d’aquestes demandes ja van ser reclamades pels treballadors durant la vaga de 2017, quan l’adjudicatària era Eulen, i el comitè afirma que actualment continuen sense complir-se.

Nou comentari