Un ‘marketplace’ permetrà comprar als 43 mercats de Barcelona

Els paradistes hi podran vendre els seus productes a partir de la primavera

Els 43 mercats municipals de Barcelona tindran un aparador virtual compartit on vendre els seus productes. Aquest nou ‘marketplace’ virtual, que s’estrenaria la propera primavera, és fruit d’un acord entre l’Institut Municipal de Mercats i la Federació de Mercats Municipals (FEMM) que agrupa als paradistes. Hi podran participar les 2.000 botigues que hi ha en els mercats de la ciutat i els clients podran reunir en una sola comanda les compres en diferents parades i mercats.

És la principal mesura del Pla de Digitalització dels mercats presentat aquest divendres en roda de premsa pel tinent d’alcaldia Jaume Collboni i la regidora Montserrat Ballarín. Compta amb una inversió de 2,8 milions d’euros fins a finals de 2022. Inclou també la instal·lació de consignes per a producte sec i refrigerat on recollir comandes fora de l’horari d’obertura i sistemes digitals per analitzar l’afluència i els consums.

La iniciativa forma part del Pla de Digitalització del Sistema de Mercats, dotat amb 2.810.800 euros, i inclou una remodelació dels edificis, on s’hi instal·laran més pantalles i taquilles perquè els clients puguin recollir la seva compra fora de l’horari d’obertura dels establiments. “Els mercats han de ser del segle XXI”, ha apuntat Collboni, durant la presentació del pla.“L’objectiu de la nova plataforma és que els mercats es projectin més enllà de les parets dels seus equipaments per facilitat la compra a la clientela actual”, ha explicat Collboni. Els clients podran fer la compra per la web o l’aplicació i tindran diverses opcions per recollir la comanda: al mateix comerç, a domicili o bé en unes taquilles que s’habilitaran als mercats. De fet, pel que fa al repartiment, encara s’està acabant de detallar com funcionarà i qui el farà.

El president de la Federació de Mercats de Barcelona, Eduard Escofet, ha explicat que es posarà en marxa un concurs públic en les pròximes setmanes perquè diferents operadors especialitzats s’hi puguin presentar.

El pla s’anirà implementant progressivament durant el primer semestre del 2021, i els paradistes s’hi aniran afegint de forma gradual. Des de l’ajuntament esperen que abans de la primavera pràcticament la totalitat de comerciants s’hi hagin afegit.

Canvis als mercats

El nou mercat en línia s’acompanyarà de canvis en l’aspecte tradicional dels mercats, que “es posaran al dia”, ha assegurat Collboni. Seran canvis en la “infraestructura logística” que permetran fer més funcionals els mercats. La instal·lació de taquilles, pantalles digitals per promocionar productes, un sistema per conèixer i analitzar els consums, o sistemes per conèixer la dinàmica d’afluència de cada mercat són alguns dels canvis més significatius.

“És una nova etapa”, ha afegit el tinent d’alcalde, on predominaran la “digitalització i la modernització”. En aquest sentit, també s’ha presentat el nou logotip dels mercats de Barcelona i una nova web que aglutinarà les tres vessants dels mercats: la gestió municipal, la dels mercats com a àgora central dels seus barris i la d’agents educadors. També es posarà en marxa un sistema de correus electrònics massius per donar a conèixer les activitats dels mercats.

“És un canvi que estava previst i que la pandèmia ha accelerat”, ha dit Collboni. De fet, una de les línies estratègiques del pla és garantir la seguretat sanitària. L’objectiu de tot aquest canvi és “flexibilitzar l’experiència de compra” i “estalviar temps als clients”, ha detallat la regidora de Comerç i Mercats, Montserrat Ballarín.

Procés gradual

Malgrat que el ‘Marketplace’ serà comú, els canvis físics dels mercats s’aniran implantant progressivament. Les taquilles per a producte sec i refrigerat es desplegaran, en una primera fase, en 14 mercats de Barcelona per tal d’avaluar-ne l’ús. Els primers mercats on s’instal·larà seran la Boqueria, Concepció, Ninot, Lesseps, Sants, Sarrià, Sant Antoni, Provençals, Carmel, Clot, Felip II, Sagrada Família, Santa Caterina i Horta.

Sobre el control d’aforaments, al març a causa de la pandèmia es van començar a instal·lar sensors que registren l’afluència de cada mercat. Aquesta informació es considera “imprescindible” en el moment actual i per aquest motiu també s’aplicaran a la resta de mercats.

Tot aquest pla anirà acompanyat d’un “sistema centralitzat de dades”, ha informat Collboni. Així, per tal de connectar tots els dispositius s’instal·larà fibra òptica als mercats i diversos sensors climàtics i elèctrics que serviran per detectar qualsevol anomalia.

El Pla de Digitalització del Sistema de Mercats compta amb el suport de l’Institut Municipal de Mercats i la Federació de Mercats Municipals (FEMM). El Pla de Digitalització s’emmarca dins el Pla Estratègic de Mercats de Barcelona 2015–2025.

Nou comentari