Un mes després del retorn a l’activitat comercial sense cita prèvia, l’afluència de clients al comerç de proximitat ha caigut entre un 10% i un 30% a la capital catalana en comparació a les xifres prèvies a la pandèmia, segons Barcelona Comerç. Aquesta situació ha provocat també una davallada de les vendes, que s’han reduït en un 25% a pràcticament la meitat dels locals. En el 30% dels establiments, els ingressos han caigut entre un 25% i un 30%, mentre que només en un 24% dels casos l’activitat s’ha mantingut respecte als mesos previs al decret de l’estat d’alarma.
Amb tot, un 3,3% del comerç ha tancat definitivament durant aquest període, una xifra que podria arribar a entre el 10% i el 15% fins a finals d’any. “Si les vendes durant la tardor i la campanya de Nadal no van bé i no es prenen ja decisions estructurals a favor del comerç de proximitat, a la vegada que mesures reals i accessibles per compensar les pèrdues del sector, aquest percentatge podria augmentar fins a un 30%”, ha advertit el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell.
Menys compradors
En la majoria dels comerços, un 76% dels casos, l’afluència de compradors ha disminuït un 20% en comparació amb les setmanes prèvies a la pandèmia. Mandri, Fabra Centre, Poble Sec – Paral·lel o Sagrada Família són els eixos comercials que han registrat caigudes més importants de clients, amb percentatges entre el 25% i el 30%. Els carrers de Cor d’Horta i Sants han registrat davallades d’entre un 10% i un 15%.
Amb tot, el 91% dels comerços ha obert durant el primer mes de tornada a l’activitat. Les cues que provoca la limitació d’aforament a l’interior dels comerços i la desinfecció i quarantena dels productes són, segons els comerciants, les mesures de seguretat que més dificulten el normal desenvolupament de l’activitat a les botigues.