El teixit associatiu de Barcelona celebra, no sense crítiques, que l’Ajuntament rebutgi organitzar de nou l’exhibició de la Fórmula 1 al passeig de Gràcia. En un comunicat, l’activisme veïnal considera la marxa enrere com una “victòria” dels veïns, que l’any passat van manifestar-se a pocs carrers de l’esdeveniment. L’espectacle va aplegar més de 30.000 persones al centre de la ciutat, però no va convèncer les entitats més crítiques, que veien l’exhibició com un esdeveniment “que genera contaminació i soroll i que privatitza l’espai públic”. Signen l’escrit la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (Favb), l’Associació Promoció del Transport Públic (PTP), el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), Eixample Respira i Maragall Respira.
Malgrat el pas enrere de l’Ajuntament, les entitats preguen un pas més i fixen la mirada en les subvencions que aquest tipus d’esdeveniments reben de l’Ajuntament i altres administracions. En aquest sentit, l’escrit demana “reorientar” els ajuts públics a altres iniciatives “que aportin valor real al veïnat”. Les associacions veïnals parlen de millorar el transport públic, d’incentivar les zones verdes i altres accions per reduir la contaminació. “La ciutat ha de cuidar la seva gent, no promocionar interessos privats”, reiteren en l’escrit.
Aquest any, l’executiu de Collboni ha injectat 2,5 milions d’euros al Circuit de Barcelona Catalunya per “fomentar i desenvolupar els esdeveniments organitzats al circuit, així com a la mateixa ciutat de Barcelona en l’esdeveniment de la celebració del Gran Premi de Fórmula 1, MotoGP i Catalunya Worldsbk”. La subvenció es va aprovar el 24 de desembre en comissió de govern, a través d’un conveni entre l’Ajuntament i el Circuit, que des de l’1 de gener gestiona Fira de Barcelona. En la darrera dècada, el conjunt d’ajuts municipals arriben als 11 milions, segons algunes investigacions periodístiques publicades.

“No abaixar la guàrdia”
Enfront d’aquestes xifres, les entitats insisteixen que “no abaixaran la guàrdia” i que faran tot el possible perquè cap cotxe torni al centre de Barcelona. En aquest sentit, també critiquen els esforços per enfortir la fan village -així ho ha expressat l’Ajuntament- i exigeix “garanties clares que l’espai públic serà respectat i que cap vehicle de Fórmula 1 envairà els nostres carrers”, reiteren.
L’activisme insisteix que la ciutat viu “amenaces importants” i que s’oposarà a una Barcelona que no posi “la salut al centre”. “No volem que es converteixi en un aparador pensat només per lluir de cara enfora. El que volem és una ciutat per viure, per gaudir-la cada dia. Una ciutat amable amb els seus veïns i veïnes, on la prioritat siguin les persones i no els interessos econòmics. Volem respirar tranquil·lament, moure’ns amb facilitat i cuidar-nos col·lectivament”, sentència el comunicat.