Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Sobreviure a Internet i les rebaixes venent dissenys propis a peu de carrer

La pandèmia ha agafat a contrapeu tots els sectors econòmics. Ningú no estava preparat per afrontar tancaments abruptes del negoci ni per gestionar una nova situació social que mai abans s’havia viscut. Ara, gairebé dos anys després que el coronavirus s’instal·lés en la nostra quotidianitat, sectors com l’oci, la restauració i el comerç encara busquen el seu lloc.

I dins del comerç, hi ha hagut Davids i Goliats. Les grans empreses i les multinacionals van poder reaccionar ràpid i mantenir una part del seu negoci a través d’Internet, però el comerç més petit no ha tingut tan fàcil el salt digital, o fins i tot ni tan sols l’ha fet. Sense una plataforma digital de venda potent, i ara amb les rebaixes, algunes botigues afronten una lluita titànica per mantenir el seu ADN i alhora sobreviure com a negoci.

Al barri de Gràcia hi ha un bon niu de petites botigues que encara ofereixen exclusivitat en el disseny dels seus productes i qualitat, dos valors que han de combatre amb Internet, i la possibilitat de comprar qualsevol cosa a l’altra punta de món, i amb les rebaixes. Un passeig pel carrer d’Astúries i el carrer de Verdi ens permet conèixer aquests supervivents.

“Amb la pandèmia molta gent s’ha acostumat a la compra per Internet. La gent té por de sortir al carrer i de contagiar-se. Abans ja hi havia molta gent que comprava per Internet, però amb el coronavirus és exagerat”, explica la Magali Ganza, dependenta de Gràciadorada, que reconeix que la xarxa, sobretot durant la campanya de rebaixes, és un rival duríssim, Per això aquesta botiga i altres de la zona han decidit recórrer a les xarxes socials per cridar l’atenció amb els seus productes de disseny propi.

“Des que van començar les rebaixes hem augmentat les vendes i el volum de gent que ve a la nostra botiga. Però estem fent rebaixes del 20 al 50%, i encara que s’ha venut més ha sigut a un preu més baix. L’import de facturació és el mateix o fins i tot menor. I què fem?”, diu Ganza. La dependenta de Gràciadorada va decidir treure tota la roba que tenia el magatzem i posar-la al 50% per cridar l’atenció del client. També va decidir canviar la disposició de les peces a la botiga i posar cartells per tot arreu: “D’aquesta manera, la gent sap que tenim moltes coses rebaixades”, diu.

Entrada de la botiga PADAM. L.L

La seva botiga utilitza les xarxes socials per mostrar la seva roba i captar clients: “Nosaltres publiquem imatges de les peces de roba a Instagram. Aleshores, els potencials clients ens escriuen i ens demanen si tenim estoc. Els enviem la peça on ens diguin. Això ens ha ajudat a vendre més perquè ens hem ajustat al que vol el client, la compra online”, admet la dependenta. Ara bé, no ofereixen l’agiltat que es troba en marques que tenen una app i el client pot navegar fins a trobar una peça del seu interès.

L’Anna Canto, dependenta d’Olokuti, explica que per aquesta època de rebaixes han col·locat cartells i adhesius a l’aparador i que han fet una rebaixa del 10 al 20%. “Tenim roba de molta qualitat i no podem aplicar una rebaixa molt gran perquè si no perdríem diners. La sort que tenim nosaltres és que encara que siguem una botiga de barri tenim una clientela habitual, que ara també ens compre online”. Olokuti, a diferència de la botiga Gràciadorada no només utilitza les xarxes socials per donar-se a conèixer i fer més vendes, sinó que també fa ús d’una pàgina web: “Vam decidir arreglar la pàgina web en veure que amb la pandèmia molta gent comprava online. Ara hem posat més estoc i més imatges, i Instagram ens està ajudant a generar més vendes perquè ens coneix més gent que ve a la botiga”, esmenta Canto.

La botiga del carrer d’Astúries sempre ha tingut un ventall molt ampli de clients, però en viure la crisi del coronavirus i l’augment progressiu de les compres online, Olokuti va decidir seguir una estratègia digital per continuar en el pic més alt durant les rebaixes: “S’ha de ser coherent amb la realitat, i sens dubte, la compra online està de moda, per això portem al dia el comerç online i actualitzem la pàgina web constantment”.

També, la Rocío Rivas, dependenta de PADAM, explica que la seva botiga de roba i complements ha fet una rebaixa del 20 al 40% en el seu estoc i que ha posat la roba de més valor econòmic a l’entrada. També ha tret del magatzem totes aquelles peces que tenia per vendre-les. Per cridar l’atenció del client, Rivas ha posat un cartell ben gran a l’entrada i ha anat publicant imatges de la botiga a les xarxes socials: “Sempre aviso el client que tenim xarxes socials perquè aquests puguin anar veient el que tenim a la botiga. Vaig publicant imatges a Instagram amb el preu modificat de rebaixa perquè el client potencial vingui a la nostra botiga per comprar. Sembla mentida, però funciona molt bé”, explica la dependenta de PADAM.

Cartell que anuncia rebaixes a la botiga Graciadorada L.L

“El comerç online ens destruirà”

Però no tothom veu el comerç online com un avantatge i molt menys a les rebaixes. La Pilar Gabaldà té una joieria al barri de Gràcia, Aicra. No pot disminuir el preu dels seus productes perquè els materials són molt cars, però a la seva clientela habitual sí que els aplica un bon descompte per ser fidels: És una qüestió de fidelitat, penso que sí he de baixar el preu a algú sempre serà al meu client i per fidelitat a ell no vull fer rebaixes a qualsevol a persona”, esmenta la dependenta.

Té molta gent fidel del barri, però que cada cop són menys a causa de la venda online. “Sí que he notat l’impacte del comerç online, és el que destruirà el petit comerç, això i la manca de fidelitat dels clients. La gent no és fidel al barri ni a les botigues tradicionals. Probablement, en 20 anys no quedaran botigues”, pronostica Gabaldà. La dependenta d’Aicra creu que les ciutats canviaran en uns anys i que seran ciutats tristes i apagades perquè no hi haurà comerç al carrer. “Penso que la societat només veu Internet, la gent s’ha acomodat a comprar des de casa, però ningú es pregunta què passarà amb els barris quan tanquin les botigues petites”, alerta Gabaldà.

L’Ida Oliver té una sabateria al carrer de Verdi. Constata que cada cop hi ha més gent que compra online i que encara que de moment no sigui un problema per la seva botiga, perquè té una clientela fixa, té por de baixar les vendes, sobretot durant les rebaixes, “La gent gran cada cop compra més per Internet i això em comença a fer por. De vegades pujo imatges a Instagram, però no m’agrada molt la tecnologia. M’agrada el comerç de sempre, el comerç de carrer. Des del meu punt de vista, el comerç online és la pitjor competència de totes”, verbalitza Oliver.

Nou comentari

Comparteix