La reforma de la Via Laietana ha disparat l’atractiu comercial del conegut carrer del centre de Barcelona, que té més interessats que mai per instal·lar-s’hi. La consultora immobiliària Laborde Marcet assegura que l’avanç de les obres, que van començar el 2022 i estan en una segona fase que s’acabarà el 2025, ha permès revertir el tancament de negocis que es va iniciar amb l’inici dels treballs. La consultora considera que és un dels “eixos comercials amb més projecció” de la ciutat i això ha atret moltes marques amb ganes de posar un peu a la zona.
El president de l’Associació de Veïns i Comerciants de Via Laietana, David González, denuncia que des del començament de la reurbanització del carrer les botigues han perdut un 25% de la seva facturació, en especial pel difícil accés amb cotxe a la zona. González assegura que la moratòria de llicències comercials a Ciutat Vella, que no permet inaugurar nous restaurants, també ha passat factura al carrer. Segons Gerard Marcet, soci fundador de la consultora, tot això fa que el turisme “s’hagi ressentit en una zona en la qual el trànsit era molt habitual”.

L’accés dels cotxes, un problema
Les obres, que han de servir per convertir Via Laietana en una veritable connexió entre el Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, s’allargaran fins a l’estiu de l’any que ve. “És una pena que les obres s’estiguin allargant tant en el temps, aquesta és un carrer que té un gran potencial comercial i amb una ubicació privilegiada en connectar el centre amb la zona del port”, reconeix Marcet. Gran part del problema, segons la consulta, és la restricció a la circulació de cotxes. “L’accés per a vehicles s’ha dificultat excepcionalment en una via que vertebra Barcelona”, diu. Això, sumat al desviament del transport públic per les obres, podria fer que una quinzena d’hotels tingui problemes d’accés per als clients.
El passat mes de setembre van començar les obres de la segona fase de la remodelació, que va de la plaça Antoni Maura fins a a la d’Idrissa Diallo. L’avinguda comptarà amb més espaus verds, més espai per als vianants i prioritzarà els desplaçaments en bicicleta. El primer tram del carril bici, d’Urquinaona a Antoni Maura, ja està finalitzat.