Rècord de compra d’oficines a Barcelona en el primer semestre de 2021

La ciutat concentra el 83% de les adquisicions de l'Estat i aspira a tancar l'any amb 1.000 milions invertits

Barcelona podria registrar un “molt bon any” el 2021 i tancar aquest exercici amb una inversió en oficines de 1.000 milions d’euros, segons la consultora immobiliària CBRE. La capital catalana ha assolit “nivells de rècords històrics” en el primer semestre, amb un import de 694 milions d’euros, i ha concentrat el 83% de tota la inversió realitzada a l’Estat durant aquest període. Tot i això, la demanda d’oficines caurà un 7% en els pròxims tres anys, una reducció accelerada per l’impacte del teletreball.

Els ‘coworkings’ seran un dels segments més beneficiats per l’escenari post-pandèmic i guanyaran pes en el mercat com espais de reunió “flexibles i polivalents”. La capital catalana ha tancat el primer semestre de l’any amb la millor dada d’inversió dels últims catorze anys. Aquest fenomen s’explica per l’existència de capital “embassat” per la pandèmia, en cerca d’oportunitats d’inversió, i els fonamentals “històricament molt bons” de Barcelona.

La tendència registrada en la primera meitat de l’any es mantindrà en el segon semestre. “És un molt bon any”, afirma el director de l’oficina de CBRE a Barcelona, Xavier Güell. En els últims catorze anys, l’expectativa d’enguany d’arribar a 1.000 milions invertits només s’ha superat el 2007, amb una inversió de gairebé 2.000 milions, i el 2019, amb prop de 1.400 milions.

Preparats pel teletreball

Barcelona és una de les ciutats millors posicionades a l’hora d’adoptar models de teletreball amb més rapidesa després de la pandèmia, segons el rànquing ‘Hybryd Working Index’ elaborat per Savills Aguirre Newman. Alguns dels factors que expliquen aquest posicionament són la durada del confinament, el preu dels contractes de lloguer, l’eficiència dels espais de treball o la flexibilitat prèvia a la pandèmia. Des del punt de vista dels empleats, també incideixen la mida dels habitatges, la velocitat mitjana de banda ampla i la mobilitat o composició de la població.

“Serà molt difícil justificar la necessitat de treballar de manera presencial tota la jornada. En remot, els empleats han estat capaços de fer la feina, complir amb els objectius i augmentar la seva productivitat“, afirma el professor col·laborador dels Estudis d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Manel Fernández. El nou model de treball mantindrà les oficines o els ‘coworkings’ com a espais de trobada i de treball en equip, i apostarà pel teletreball a l’hora de fer tasques individuals que requereixin “alta concentració i el mínim d’interrupcions possibles”. Aquesta tendència provocarà canvis en el disseny de les oficines, amb espais més polivalents i preferència per zones obertes i exteriors.

Un d’aquests espais podrien ser els coworkings, que majoritàriament estan rebent dos tipus de clients. “El primer és l’empresa que ha redissenyat l’oficina central perquè sigui un espai de trobada i contracta coworkings perquè els empleats hi puguin anar a treballar. També veiem companyies que van deixar l’oficina per la pandèmia i ara els empleats són els principals impulsors de la contractació d’espais de coworking“, assegura la consellera delegada de Cloudworks, Marta Gràcia.

Més informació

Nou comentari