Nova protesta dels treballadors de Nissan pel centre de Barcelona. Han tornat als carrers aquest dimecres, amb l’habitual tarannà combatiu, per deixar palès el seu malestar pels retards i contratemps que se succeeixen en la reindustrialització promesa. L’automobilística japonesa va plegar a finals de 2021 i va deixar sense feina la plantilla de diversos centres de treball a Catalunya, el major dels quals a la Zona Franca.

Centenars d’empleats s’han concentrat davant la conselleria d’Empresa de la Generalitat per donar un toc d’atenció al seu responsable, el conseller Roger Torrent, i després han marxat cap a la delegació del govern espanyol per tocar el crostó també a la Moncloa. L’objectiu de la mobilització, que ha tallat el trànsit de diverses artèries com el passeig de Gràcia, és pressionar l’administració perquè publiqui “ja” el concurs amb el que s’escull el nou operador del recinte de Zona Franca.

La protesta arriba l’endemà del preacord tancat de matinada amb el fabricant de motos Silence. Aquesta filial d’Acciona podria ocupar part del terreny i garantiria llocs de feina per 3 anys com a mínim. Silence va presentar un ultimàtum la setmana passada per disposar de les naus l’1 de juliol, sota amenaça de sortir del procés de reindustrialització.

Protesta de treballadors de Nissan al centre de Barcelona / ACN - Aina Martí
Protesta de treballadors de Nissan al centre de Barcelona / ACN – Aina Martí

La resta, però, encara no té candidat i sona amb força l’opció de conformar-se amb una proposta del sector de la logística en comptes de purament industrial. La logística és un sector en auge, crea molts llocs de treball i és més fàcil trobar aspirants, però per contra les condicions de treball a les fàbriques són millors per als treballadors i la indústria dona musculatura a l’economia de tot el país.

“Sembla que el procés ja està acabat perquè hem tancat Silence. És un inici però no va per bon camí. Continuen els retards”, ha lamentat el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza. Ha advertit que hi ha “molt nerviosisme” entre els 1.400 treballadors de l’antiga Nissan, perquè els terminis pactats no s’estan complint. Quan va tancar la fàbrica les institucions van prometre que els nous projectes arrancarien el 30 de juny d’enguany i a un mes de la data és clar que no s’assolirà el calendari.

El principal obstacle que ha viscut el pla de reindustrialització és que el gegant asiàtic Great Wall Motors va fer-se enrere després d’anunciar els seus plans per instal·lar-se a Barcelona i emparaular múltiples subvencions públiques. Els terrenys de Zona Franca són propietat del Consorci homònim, que vol un concurs per trobar un sol operador del recinte, que després podria trossejar-lo i rellogar-lo a projectes industrials concrets. En tots els escenaris, les administracions volen que el futur de l’antiga fàbrica de cotxes siguin empreses lligades a la descarbonització de la mobilitat i la lluita climàtica.

Treballadors de Nissan a la protesta pel retard en la reindustrialització / Cedida
Treballadors de Nissan a la protesta pel retard en la reindustrialització / Cedida

Miguel Ruiz, portaveu de Sigen-Usoc a Nissan, ha recordat que el concurs havia d’estar licitat a l’abril i encara no s’ha fet. No es licitarà fins d’aquí “una setmana o quinze dies”, ha dit, així que no estarà enllestit fins a finals de juliol o principis d’agost, molt lluny de la data inicial. “S’ha de presentar ja, cal accelerar el procés al màxim”, ha demanat. “No podem acceptar i consentir que sigui l’administració qui està paralitzant la posada en marxa dels diferents projectes industrials”, ha afegit.

Els sindicats fa setmanes que amenacen amb més protestes i mobilitzacions si la situació continua encallada. La Generalitat insisteix en llançar un missatge optimista. Torrent va celebrar que la 20a reunió de la mesa de Nissan era “la recta final del procés de reindustrialització”. Tot i això, encara falta una 21a mesa i no hi ha data.

Nou comentari

Comparteix