Primera reunió sense acord en la negociació de l’ERO de Nissan

L'empresa ofereix allargar el diàleg i els treballadors rebutgen parlar amb l'ERO sobre la taula

La primera mediació sobre l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) de Nissan al Departament de Treball ha acabat sense acord. La direcció ha proposat als treballadors allargar el període de consultes de l’expedient, que va començar el 30 de juny i té una durada mínima d’un mes, si les negociacions avancen, segons han explicat els sindicats. El comitè d’empresa ha rebutjat aquesta petició perquè implicaria haver de negociar amb acomiadaments imminents sobre la taula, ja que l’ERO seguiria en vigor.

“Estem disposats a parlar però sempre partint de la base de la viabilitat de l’empresa”, ha apuntat Miguel Ruiz, representant d’USOC al comitè d’empresa, a la sortida de la reunió. “Haurien de tenir un gest i retirar l’ERO”, ha insistit. La companyia automobilística ha assegurat en un comunicat que “no pot” atendre la petició dels treballadors de retirar l’expedient, ja que “el marc legal d’aquest procediment és el que garanteix la seguretat jurídica necessària per a totes les parts”. A més, l’empresa diu que ha coincidit amb els treballadors en la “importància” de “disposar de temps” per avançar en el procés de negociació.

El Departament ha tornat a convocar una mediació pel dimarts 14, un dia abans de la mobilització dels treballadors a Madrid. A més, la conselleria també ha proposat trobar-se els dies 21, 23, 28 i 30 de juliol. Els representants de la plantilla han anunciat que no s’asseuran a més reunions convocades per l’automobilística nipona ja que no reconeixen el període de consultes local de l’expedient en haver-se iniciat abans que acabi la negociació sobre el tancament al comitè europeu. Tot i això, sí que vindran a les mediacions convocades per l’administració “per responsabilitat”, ha afirmat Ruiz.

Ha dit que hi ha “moltes llacunes” i “dades maquillades” en els arguments del tancament que presenta l’empresa. “Hem d’entendre perquè ens tanca Nissan”, ha afegit. Segons els sindicalistes, l’expedient impedeix qualsevol negociació sobre el futur de les instal·lacions. “Quan passi un mes l’empresa pot executar qualsevol acomiadament quan vulgui i amb aquesta soga al coll no podem negociar”, ha indicat Miguel Ángel Boiza, representant de CCOO al comitè d’empresa.

Nissan va presentar el 30 de juny un expedient per a 2.525 treballadors dels centres de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca. Si l’automobilística tira endavant l’expedient, els sindicats estudien impugnar-lo. La demanda dels treballadors de retirar l’ERO no ha sigut l’única que ha rebut la multinacional. El ministeri d’Indústria ha traslladat a l’automobilística que posposi el tancament de les plantes un any per donar temps a negociar una alternativa que mantingui els llocs de treball, tant directes com indirectes.

La comitiva empresarial ha estat encapçalada per Frank Torres, vicepresident executiu de Nissan a Rússia i responsable de pilotar el tancament de les plantes catalanes, anunciat el 28 de maig. També hi ha assistit els responsables de recursos humans de la companyia, Gemma Nespral i Gabriel Mohedano. Per part dels treballadors, s’han assegut a la taula els portaveus del comitè d’empresa, on hi ha representats USOC, CCOO, UGT i CGT.

Uns 500 d’empleats s’han concentrat a les portes per protestar contra la marxa de l’empresa, que segons els càlculs dels sindicats, pot posar en risc la feina de més de 20.000 persones indirectament a Catalunya. Al crit de ‘Nissan no es tanca’ o ‘Aquesta nit es mor un japonès’, els manifestants s’han aplegat al voltant de les tres portes de l’edifici per envoltar-lo i fer sentir als directius “la pressió” que noten ells.

Nou comentari