El Port de Barcelona ha inaugurat el seu primer sistema Onshore Power Supply (OPS) a la terminal de contenidors Hutchison Ports Best. El nou equip és el primer que s’instal·la en una terminal de contenidors en un port de la Mediterrània. A grans trets, aquest sistema permet subministrar electricitat d’origen 100% renovable als vaixells, de forma que poden aturar els motors mentre són al Port i reduir així les seves emissions. Durant els dos primers anys es faran 92 connexions, la qual cosa farà que s’eliminin unes 2.500 tones de CO₂ anuals, l’equivalent a 135.000 cotxes circulant a 30 km/h durant un any.
A l’estrena d’aquest divendres han assistit el president en funcions de la Generalitat, Pere Aragonès; la consellera en funcions de Territori, Ester Capella; l’alcalde d’El Prat, Lluís Mijoler; la tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet; el CEO de Hutchison Ports BEST, Guillermo Belcastro; el director general de Hutchison Port Holdings Europa i president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchison, Clemence Cheng; el president de Puertos del Estado, Álvaro Rodríguez Dapena, i el president del Port, Lluís Salvadó, entre molts altres càrrecs.

200 milions d’inversió
L’OPS és el primer sistema que es desplega al Port de Barcelona, en el marc del pla Nexigen, que comptarà amb una inversió d’uns 200 milions d’euros i permetrà electrificar tots els molls del Port de Barcelona. La iniciativa és un projecte pilot i pioner que ha de servir per a conèixer de primera mà les necessitats del servei i permetrà al Port i la seva clientela ser més sostenibles i avançar cap a la descarbonització. L’OPS del BEST ha costat cinc milions d’euros.
La instal·lació de l‘OPS s’ha fet en paral·lel a les obres de la terminal de contenidors i ha implicat el desplegament d’una xarxa de mitja tensió de 3.000 metres de cable fins a la mateixa vora del moll, on s’han instal·lat tres caixes de connexió dissenyades específicament per ser compatibles amb l’operativa de la terminal. Aquests punts de connexió, juntament amb la capacitat de l’OPS per subministrar fins a 8 MW de potència, permeten connectar dos vaixells de forma simultània.
Fabricat a Dinamarca
El nou sistema s’ha fabricat a Dinamarca, per part de l’empresa PowerCon, segons les necessitats del Port de Barcelona. Quan els vaixells hagin desplegat els seus cables fins al moll, i es connectin als punts de connexió, és capaç d’adaptar el corrent elèctric dels 25.000 volts de tensió que rep la xarxa fins als 6.600 que necessiten els vaixells portacontenidors, modulant-ne la freqüència a 50 o 60 Hz.

Està previst que durant els dos primers anys de funcionament del sistema, durant el que serà la fase pilot del pla, es faran 92 connexions. D’aquest forma, s’eliminaran unes 2.500 tones de CO₂ anuals, l’equivalent a 135.000 cotxes circulant a 30 km/h durant un any. A partir del tercer any, s’aniran augmentant les connexions, la qual cosa permetrà incrementar la reducció d’emissions.
Electrificació de les terminals de creuers
La resta de sistemes OPS es desplegaran al llarg dels cinc anys vinents, amb l’objectiu d’electrificar els molls principals del Port. A banda d’instal·lar els OPS, es construirà una subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una nova xarxa de mitja tensió a tot el Port. També inclourà una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l’energia i el moll Adossat, que permetrà l’electrificació de les terminals de creuers.
El director general de Hutchison Port Holdings Europa i president del comitè de sostenibilitat del grup Hutchison, Clemence Cheng, ha dit que “l’OPS representa un salt molt important cap al nostre compromís de reduir un 80%, l’any 2030, la petjada de carboni del BEST, convertint-nos en una terminal neutra en emissions el 2040”. I el president del Port, Lluís Salvadó, ha subratllat que el Port treballa fins al 2030 en quatre grans eixos, entre les quals destaquen la integració del Port amb la ciutat i aquest nou sistema OPS. Segons Salvadó, no hi ha cap infraestructura de l’entorn que estigui fent tant esforç econòmic en sostenibilitat per reduir les emissions contaminants.