El Port de Barcelona ha tret a licitació el projecte de construcció, manteniment i gestió de la subestació amb la qual vol electrificar els molls. Aquesta és l’oportunitat que d’una l’organisme a aquelles empreses que vulguin gestionar les noves instal·lacions. El contracte, valorat en 14 milions d’euros, forma part del projecte Nexigen per descarbonitzar l’activitat portuària. La licitació, aprovada pel consell d’administració del Port de Barcelona al febrer, va obtenir autorització del govern espanyol a juliol. La licitació de l’obra inclou la redacció del projecte, la direcció i execució de les obres, així com el manteniment i l’operació de la subestació durant un període de dos anys un cop finalitzi la seva construcció, prevista per a l’any 2025.
L’objectiu principal del port barceloní és electrificar totes les terminals de creuers i fer que fins a sis vaixells es puguin connectar de forma simultània en un futur. És per això, que necessita trobar un projecte pioner que pugui electrificar els molls de manera sostenible i eficient. “Els vaixells que hi arribin podran aturar els seus motors auxiliars i funcionar amb energia neta amb certificació d’origen 100% renovable, reduint les seves emissions i contribuint a la descarbonització de l’activitat portuària i a la millora de la qualitat de l’aire”, ha apuntat el port en un comunicat.

Un port sostenible i elèctric
Tal com ha apuntat el port en un comunicat, la nova subestació que aquest dimarts surt a licitació és necessària per construir la xarxa de mitja tensió que subministra electricitat als molls del Port de Barcelona i serà l’element clau sobre el qual pivotarà la seva transició energètica. La construcció d’aquesta instal·lació es farà simultàniament amb altres projectes per electrificar els molls que, segons ha informat el port aquest dimarts, compten amb una inversió inicial d’uns 130 milions. De fet, en paral·lel a la subestació es construirà la xarxa de mitja tensió que unirà aquest equipament amb les diferents terminals.