El Port de Barcelona ha posat en marxa una nova Ordenança per reduir l’impacte mediambiental dels vaixells. Es tracta d’un reglament pioner a l’Estat i que permetrà a la infraestructura fer un seguiment i control “més eficient” dels vessaments al mar i de les emissions a l’atmosfera. Segons expliquen des del mateix Port, el protocol estableix els “condicionants” que hauran de seguir els vaixells per dur a terme diferents moviments, com ara les operatives de fondeig, maniobres d’entrada i sortida del port i les estades atracats al moll. El president del Port, Lluís Salvadó, ha valorat el fet que s’estigui aplicant una Ordenança “més exigent” que la normativa ambiental vigent. El directiu considera que aquest protocol situarà el port barceloní “a l’avantguarda dels ports mundials”.
Centrats en l’aire i l’aigua
Amb aquesta regulació, el Port pretén controlar sobretot la contaminació de l’aire i de l’aigua. Des d’un punt de vista atmosfèric, l’atenció es fixa sobretot en els fums negres que generen els vaixells mentre estan atracats a Barcelona. Gràcies a l’Escala de Ringelmann el Port podrà quantificar el nivell d’opacitat dels fums. Aquests controls els farà la Policia Portuària, i si els agents detecten que se supera el nivell dos (de cinc), s’aixecarà una acta administrativa que podria acabar amb una sanció.

D’altra banda, pel que fa a la contaminació del mar, el nou reglament planteja com s’han de fer: les descàrregues de les aigües de llast, aigües grises, neteja de tancs i cellers; la neteja de les parts submergides o per sobre de la línia de flotació dels vaixells, pintat, i gestió de l’aigua de mar procedent dels Exhaust Gas Cleaning System (EGCS); o els sistemes de neteja de fums per aigua anomenats també Scrubbers. Queda completament prohibit la majoria d’operacions que tenen cert risc, llevat si les maniobres en qüestió garanteixen d’alguna manera que no produiran en cap cas un episodi de contaminació.