Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El servei de neteja capeja la calor sense els mínims: “Tenim por, però s’han de pagar factures”

Aquest dimarts al migdia eren molts els treballadors de la neteja que pentinaven els carrers de Barcelona sota un sol de justícia. Ho feien amb els termòmetres marcant temperatures superiors als 30 graus i amb encara un parell d’hores de la seva jornada laboral per consumir. Res semblava indicar que només 72 hores abans una empleada del servei municipal havia perdut la vida després de trobar-se malament en plena onada de calor. Al cor del barri Gòtic, el lloc on precisament dissabte va desenvolupar la seva activitat la dona abans de caure fulminada poc després d’arribar a casa seva, un escombriaire de la subcontracta FCC buidava les papereres refugiant-se com podia a l’ombra. “Molta gent pensa que la nostra feina és només passejar-nos… Has vist aquesta roba? Toca [deia tot estenent la màniga]. A tu et sembla adequada per a aquesta calor? Fa temps que demanem que la canviïn”, etzibava. Aparcat uns metres més enllà, el vehicle que feia servir per desplaçar-se semblava l’únic refugi disponible per resguardar-se d’una sensació tèrmica asfixiant i hidratar-se. “Aire condicionat? Això només en treu de calent i d’aigua només en tenim quan comencem el dia. Si en vols més, te l’has de comprar tu“, assenyalava.

Pels volts de la una de la tarda, dos treballadors que carregaven un carretó -com també feia l’empleada traspassada- esgotaven a l’Eixample la darrera hora abans d’acabar el seu torn, que havia arrencat com cada dia a les set del matí. “És veritat que aquesta roba és un forn i que el trasto no pesa precisament poc”, reconeixia un dels empleats. “Avui s’ha notat que la gent està preocupada. Molts s’han acostat a nosaltres per veure si estàvem bé o necessitàvem res. Fins i tot m’han regalat una ampolla d’aigua. Dies com avui has de beure ben bé quatre litres i normalment te’ls has de comprar tu mateix”, replicava l’altre.

Preguntats per la mort de la companya, ambdós responien amb prudència i certa resignació. “Por? És clar que en tenim, però més por fa no poder pagar les factures. Ho poses a la balança, perquè si no vas a treballar no cobres”, assegurava un dels treballadors. Com bona part de la plantilla de les diferents concessionàries de la neteja a la capital catalana té un contracte temporal de només uns mesos i depèn d’un bon rendiment per continuar vinculada a la companyia en qüestió. Tots els empleats consultats pel TOT Barcelona coincideixen a apuntar la necessitat de millorar ja no només els protocols de prevenció de riscos, sinó també les condicions amb les quals duen a terme la feina, que segons denuncien no compleixen amb els mínims.

Les denúncies per les condicions de treball ja van arribar el 2023

Aquesta situació de vulnerabilitat tant física com contractual al lloc de treball és la que va portar precisament una exempleada del servei de neteja municipal a canviar de sector ara fa just un any. Va patir els efectes d’haver de desenvolupar la seva jornada laboral sota sensacions tèrmiques superiors als 40 graus, molts cops sense poder aturar-se en cap punt del recorregut ni tan sols per anar al servei fins al descans de 20 minuts estipulat i havent de carregar el carretó. Per això va optar per arriscar-se a perdre la feina abans que continuar amb aquest particular “infern“. “Vaig prendre la decisió de marxar i canviar. No podia continuar així, amb la calor i patint”, apunta. Aquesta extreballadora va ser una de les que l’estiu del 2023 va denunciar les condicions límit a les quals estava sotmesa bona part de la plantilla a causa d’aquesta meteorologia extrema.

Aleshores ja hi va haver diversos cops de calor i desmais que van derivar amb l’hospitalització d’almenys una de les empleades. En aquell cas concret, la mútua contractada per la companyia es va desentendre del cas, entenent que els cops de calor no són una afectació que estigui tipificada com a accident laboral i forçant l’afectada a acudir a la seguretat social i a perdre 200 euros del sou pels dies de baixa que va haver d’agafar. Dos anys després, la situació al servei no sembla gaire més encoratjadora. “Tot continua igual”, lamenta l’exmembre de la neteja municipal, que remarca que moltes de les persones que surten amb el carretó i s’exposen a aquestes temperatures extremes són dones.

Imatge d'arxiu d'un equip de neteja de la Rambla / Jordi Play
Imatge d’arxiu d’un equip de neteja de la Rambla / Jordi Play

Reculada municipal i expedient en marxa

La mort de la treballadora en plena onada de calor ha obert la capsa dels trons a l’Ajuntament, portant a primera línia una problemàtica que fins ara havia passat desapercebuda per al gran públic. Només aquest dimarts, dos treballadors més del servei han estat hospitalitzats a causa de cops de calor. Segons denuncia el sindicat CGT, la primera afectada ha caigut en rodó a les deu del matí quan escombrava a peu davant d’una màquina escombradora. El segon és el conductor d’un d’aquests vehicles, que després de treballar sense aire condicionat bona part de la jornada ha hagut d’acudir a un ambulatori acompanyat per un altre empleat. Després de la pressió de diversos grups municipals com ERC, els Comuns i Junts, l’alcalde ha convocat totes les empreses que gestionen el servei de neteja a una reunió per revisar els protocols laborals durant jornades de calor extrema com les que s’han viscut aquest mes de juny, el més càlid a la ciutat des que es tenen registres.

Aquest moviment del socialista està precedit de la reculada protagonitzada aquest dilluns després de la compareixença del director del servei de Neteja i Recollida de Residus de l’Ajuntament, Carlos Vázquez, que va afirmar que la companyia on treballava l’empleada traspassada complia tots els protocols i descartava obrir una investigació. A última hora de la nit, el consistori publicava un comunicat en el qual rectificava i anunciava l’obertura d’un expedient informatiu per “esclarir les circumstàncies” en les quals es va produir la mort, despertant múltiples crítiques de l’oposició per la gestió de la crisi. Per la seva banda, els sindicats amb representació al servei municipal s’han posicionat amb més o menys contundència, coincidint en la necessitat de revisar la prevenció de riscos i els protocols per evitar que es puguin produir nous casos. “Com a afiliada que era la treballadora, ens tocava requerir com a sindicat que s’obrís un expedient. Ara estem pendents de l’autòpsia, que dictaminarà si es tracta d’una mort en l’àmbit laboral“, indica prudent en Ramon Cebrián, responsable del sector de neteja viària de la UGT i membre del Comitè d’Empresa d’FCC.

Cebrián recorda que el protocol vigent ja preveu que, si algun empleat es troba malament, contacti amb el seu encarregat o vagi directament a un centre sanitari, però reconeix que davant aquests fets cal una revisió que permeti prendre mesures més eficaces a l’hora d’evitar noves tragèdies. “És complex perquè nosaltres donem servei 24 hores els 365 dies de l’any. Reformular els horaris, per exemple, deixaria una franja sense actuar i podria generar un problema d’insalubritat. Tot això s’ha de mirar. El risc zero no existeix per molta prevenció i normativa que posis, però s’ha d’intentar”, subratlla.

Personal de neteja traient herba / Ajuntament de Barcelona
Personal de neteja en una imatge d’arxiu / Ajuntament de Barcelona

Mesures efectives per unes condicions dignes

Més contundents es pronuncien tant des de CCOO com des de la CGT. Els primers sol·liciten abordar de manera “estructural i urgent” canvis en els protocols com l’adaptació dels horaris i torns de treball, la planificació de rutes amb punts d’hidratació i zones d’ombra o la verificació de la climatització dels vehicles de treball, entre altres. Els segons van inclús més enllà i demanen adoptar mesures preventives obligatòries, que les administracions endureixin sancions, que es reforcin els controls d’Inspecció de Treball durant les onades de calor i una especial atenció als membres del personal potencialment vulnerables. “Diuen que entreguen el protocol a la plantilla, però només fan firmar una fulla, i tampoc és cert que si tu avises l’encarregat quan et trobes malament se’t permeti absentar-se del teu lloc feina […] Fa temps que avisem, però no s’anteposen a la problemàtica. Ha fet falta una desgràcia perquè es moguin“, lamenta l’Héctor Madero, delegat sindical de la CGT a la base de FCC a Sants-Montjuïc, on treballava la finada.

Madero denuncia que les instal·lacions tenen les dutxes inoperatives des del passat mes de febrer i que també s’arrosseguen des de fa temps deficiències com la manca de ventilació en algun dels espais o els vehicles sense aire condicionat. El delegat sindical assegura que és habitual que companys acabin les jornades amb mal de cap i explica que ell mateix inclús va patir un principi de cop de calor l’any passat. Davant d’això, considera que és moment de prendre cartes en l’assumpte, independentment del recorregut judicial que pugui acabar tenint la mort de la companya. “Demanem una adequació dels horaris i que, si fa falta, els treballadors puguin tornar al centre de treball per refugiar-se. Som escombriaires, ho sabem, i la nostra feina és complicada, però ens mereixem unes condicions dignes“, conclou.

Tots els treballadors del servei de neteja que apareixen en aquest reportatge han preferit mantenir-se a l’anonimat per por a represàlies laborals.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa