El Consell de Ministres d’aquest dimecres ha avalat la creació del Train Port Barcelona, una organització participada al 50% pel Port de Barcelona i un altre 50% per Adif. Tots dos organismes s’uneixen per gestionar un nou node logístic ferroviari, que desenvoluparà i gestionarà l’estació de transport de mercaderies. El govern espanyol considera que aquest pas serà “clau” per impulsar el transport ferroviari de mercaderies a l’eix Mediterrani i impulsarà el transport internacional.
Amb aquesta nova societat mercantil, el Port i Adif treballaran de bracet amb l’objectiu de planificar, desenvolupar i optimitzar les inversions que es faran en aquesta nova àrea. L’àmbit d’actuació de la societat comprèn el complex ferroviari de Can Tunis, la Terminal Intermodal i Logística de la Llagosta, la futura Terminal Intermodal del Port de Barcelona i la Terminal Intermodal d’Autopista Ferroviària o ‘ferroutage’. La decisió del Consell de Ministres materialitza una iniciativa que ja preveia el protocol de col·laboració del Port de Barcelona entre el govern espanyol, la Generalitat, Adif, Ports de l’Estat i el mateix Port signat l’octubre de 2020.

El node logístic ferroviari ocuparà 19 hectàrees
Amb el nou acord, ara ratificat pel Consell de Ministres, es podrà tirar endavant tota una sèrie d’inversions que han de millorar la connectivitat del Port. La construcció d’aquest node logístic ferroviari comptarà amb una inversió prevista d’uns 22 milions d’euros i ocuparà una superfície de 18,8 hectàrees, que si fem el símil futbolístic respon a uns 17 camps de futbol. Disposarà de quatre vies, dues grues pòrtic i una àrea per emmagatzemar contenidors. En el marc d’aquest acord, la nova societat també explotarà per 50 anys la terminal intermodal de la Llagosta, sobre la qual es preveu una inversió inicial aproximada d’uns 50 milions d’euros. L’objectiu és que La Llagosta comenci a operar el 2025.