Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Llargues cues al Prat tot i el funcionament “normal” dels controls
  • CA

Esperes d’entre 20 minuts i 30 a la T1 de l’aeroport del Prat el primer dia de vaga dels vigilants dels controls de seguretat del Prat de l’empresa Trablisa. A la T2, a la franja de les 9 del matí les esperes han arribat a ser d’una hora, informa Europa Press, i aquest migdia encara hi havia llargues cues segons ha contrastat el TOT Barcelona.

Cues al control de seguretat a la T2 de l'aeroport d'El Prat aquest migdia / TOT Barcelona

Cues al control de seguretat a la T2 de l’aeroport d’El Prat aquest migdia / TOT Barcelona

Les cues més llargues a la T1, la principal terminals’han format inicialment entre les sis i les set del matí, amb una gran afluència de passatgers que tenien por de perdre el vol i que s’han avançat a l’hora que els hauria tocat passar el filtre. Després s’han anat reduint, passades les vuit del matí, i a dos quarts de nou el ritme era el normal per a les dates, amb entre 15 i 5 minuts d’espera, segons el moment. Posteriorment, a partir de les 9, l’afluència ha tornat a augmentar i les esperes han tornat a ser d’entre 20 minuts i mitja hora. 

Tanmateix, el personal d’Aena, l’organisme que gestiona l’aeroport, insisteixen que es tracta del que passa qualsevol divendres del mes d’agost i que els controls de seguretat estan funcionant “amb normalitat” amb el 90% de serveis mínims.

Les cues als controls de seguretat de la T2, el primer dia de vaga dels vigilants de seguretat de Trablisa / ACN

Les cues als controls de seguretat de la T2, el primer dia de vaga dels vigilants de seguretat de Trablisa / ACN

Sigui com sigui, només entrar a la T1 del Prat la vaga de vigilants de seguretat es fa notar. A diferència del que és habitual, el passadís per fer les cues per passar el control de seguretat comença al mig del vestíbul, quan normalment ho fa més endavant, més a prop dels diltres. Els treballadors de Trablisa –obligats a fer el 90% de serveis mínims– fan les seves tasques amb normalitat, cosa que estava en dubte davant la possibilitat d’una vaga de zel, que ells han negat en tot moment.

Diversos treballadors d’Aena són al vestíbul per dirigir el trànsit de viatgers, indicant-los on comença la cua. Un cop s’accedeix a les taules on s’ha de situar l’equipatge per al control, una treballadora demana els passatgers que avancin cap a taules més llunyanes per evitar acumulacions. A més, un agent de la Guàrdia Civil l’assisteix en les tasques de control.

La cua era força llarga a les sis del matí. “Mare meva”, deien alguns passatgers en veure-la. Tot i així, el control es passava amb agilitat, en menys de 20 minuts.

Però a dos quarts de nou, el funcionament dels controls de seguretat, s’ha normalitzat. Les cues, si bé no han desaparegut del tot, han quedat en petites esperes d’entre 5 minuts i 15. Els serveis mínims elevats i l’experiència caòtica del 2017 han ajudat a prevenir els mals majors. “Sembla que han après la lliçó i, si us hi fixeu, tot va com cal. Però si us quedeu més tranquils, jo us porto a la zona d’embarcament i així ja heu passat la zona de la vaga”, explicava un treballador de l’aeroport a uns clients amb mobilitat reduïda que necessiten la seva assistència.

Fonts d’Aena detallen que els 20 minuts màxims que fins ara s’han acumulat en algun moment del matí responen a “un divendres qualsevol d’agost”, especialment en els pics d’arribada de gent. “Quan surten diversos vols de Vueling o arriba un tren a la T2 acostuma a pujar lleugerament el temps d’espera al control”, sentencien.

Passatgers que arriben massa d’hora i han de matar el temps

Els viatgers tampoc no semblen molestos per una vaga poc perceptible. El Marc i el Biel, dos joves de 18 anys, marxen a Irlanda amb la seva “família de vacances”, diuen, referint-se a qui els va acollir quan feien un curs d’anglès d’estiu l’any passat. La bona relació amb els seus amfitrions ha fet que repeteixin experiència. “Ens amoïnava arribar tard i el Biel m’ha vingut a picar a casa a dos quarts de cinc de la matinada. Ara em paga ell l’esmorzar”, diu, per compensar-l’hi. Demanen dos entrepans, un cafè i un suc de pinya a la cafeteria de La Tramoia, a la planta baixa de la T1. “I ara, a menjar tranquil·lament”, s’acomiaden.

Votació unànime a favor de l’aturada

Els treballadors de l’empresa Trablisa, els encarregats dels controls de seguretat a l’aeroport de Barcelona, van decidir ahir mantenir la vaga que començarà gairebé per unanimitat. Es van refermar en una assemblea amb votació per valorar l’oferta de l’empresa. Així doncs, l’aturada laboral indefinida s’ha iniciat aquesta mitjanit i durarà, 24 hores al dia, indefinidament, tot i que el 90% de serveis mínims dictats pel ministeri de Foment en mitiga molt els efectes. De fet, els treballadors han advertit que són “abusius”.

Segons va informar ahir l’assesor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, a la decisió hi van participar 177 treballadors d’un total de mig miler. En la votació, únicament dues persones van votar sí a la proposta de l’empresa que té adjudicat el servei d’Aena. Les 175 restant van optar pel no. Aquesta participació a la baixa es va atribuir al fet que “molts treballadors havien defensat que no valia la pena votar una proposta de no-res”, va apuntar el portaveu. Encara i així, Trablisa va aprofitar aquestes xifres per desmerèixer la votació. 

En aquesta protesta, els 500 treballadors que donen el servei reclamen un increment salarial d’un euro a l’hora, que es garanteixi una plaça de pàrquing gratuïta, descansos i rotacions entre feines més o menys pesades. Els vigilants es queixen que no es respecta la paritat i que no es comparteixen les feines pesades dels controls, ja que no hi ha rotacions entre filtres amb més feina i d’altres amb menys.

Accions i cues

Desenes de treballadors de Trablisa s’han concentrat des de les 12h i fins les 15h a l’entrada de la Terminal 1. Han expressat el seu malestar i han pronunciat proclames en contra de la concessionària, segons informa ACN. Acusen la companyia “d’estar més pendent dels diners que de la seguretat dels passatgers” i li retreuen que hagi fet venir 6 treballadors de l’aeroport de Mallorca per cobrir la feina dels vaguistes. En un moment de la protesta el col·lectiu ha entrat a l’interior de la T1 per fer sentir la seva veu.

Dues treballadores de Trablisa protestant a l'exterior de la T1 / ACN - Norma Vidal

Dues treballadores de Trablisa protestant a l’exterior de la T1 / ACN – Norma Vidal

El compliment dels serveis mínims del 90% decretats per la Delegació del govern espanyol a Catalunya està fora de dubte, segons Giménez. “Ningú incomplirà els serveis mínims perquè ningú vol acabar acomiadat”, ha asseverat. Alhora, però, ha expressat que “si hi ha cues és perquè l’aerport del Prat s’ha quedat petit i hi ha pocs controls”: “Sempre s’ha acusat els vigilants de provocar les cues i és fals”. En canvi, els representants de Trablisa admetien ahir que la “vaga de zel” –treballar a un ritme molt lent com a protesta– era “una possibilitat”

Tal com ha recollit l’ACN, també s’ha dirigit als periodistes un dels membres del comitè de vaga, Ricardo Mora, per criticar l’empresa adjudicatària i afirmar que la diferència entre Trablisa l’anterior empresa que proporcionava el servei i que també es va veure involucrada en un conflicte laboral és que “almenys Eulen tenia ganes d’arreglar el problema, ells no”.

Sobre aquest eventual caos que pot haver, Aena ha demanat els viatgers que s’anticipin a l’hora del seu vol i hi vagin amb antelació. Per la seva banda, Trabilsa ha volgut calmar els usuaris de l’aeroport i ha sentenciat que “el servei es desenvoluparà amb professionalitat”. Fins i tot ha defensat que el trasllat dels vigilants d’altres indrets a l’aeroport per cobrir els llocs necessaris durant la vaga, fonts de l’empresa han garantit a Europa Press que és un “procediment habitual” quan falta personal.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa