L’ajuda municipal a autònoms, dos dies col·lapsada per una allau de sol·licituds

Angoixa entre els potencials beneficiaris perquè es concedeix per ordre de registre | Ja s’ha assignat un quart del pressupost disponible

L’ajuda de 300 euros que l’Ajuntament de Barcelona ofereix a autònoms afectats per la crisi del coronavirus ha topat amb un previsible col·lapse informàtic. Les bases estableixen que s’assignaran les ajudes per ordre de presentació de sol·licituds i fins a exhaurir la partida pressupostària, així que en obrir el termini aquest dimecres s’ha produït una allau de peticions que ha saturat el sistema. Només a Barcelona ciutat hi ha 125.000 autònoms.

Durant dos dies multitud de beneficiaris i gestories han intentat infructuosament fer el tràmit, que a més és força llarg. Inclou diversos formularis en línia que es queden penjats, pel que molts usuaris s’han quedat a mitges. Donat que no es valora la facturació ni les circumstàncies de cada sol·licitant i només compta la rapidesa en entregar la sol·licitud, molts estan ja angoixats per quedar-se sense ajuda.

Portaveus municipals reconeixen que “quan va obrir el termini va ser tal l’allau de sol·licituds que en certs moments el sistema es va col·lapsar”. S’havien fet proves prèvies del web de Barcelona Activa, que és qui vehicula la gestió, però la demanda concentrada ha causat que el sistema vagi “més lent del que estava previst”. Tot i les dificultats, aquest dijous al migdia ja s’havien registrat més de 4.077 sol·licituds per valor de 1.223.100 euros. És a dir, ja s’han compromès al voltant d’un quart dels 5 milions d’euros assignats a les ajudes. 

Les gestories, indignades

“Estem cremadíssims, la indignació entre els gestors és immensa”, es queixa l’assessor fiscal Jaume Domènech, de la gestoria DAS de Sant Andreu. Tramita l’ajuda per a nombrosos clients seus, que treballen com a autònoms des de fa anys i ara han vist completament aturada la seva activitat professional. “L’error principal d’aquesta ajuda és assignar-la per ordre d’arribada, és inevitable que es produeixi una allau i que es pengi la pàgina”, sentencia.

El procediment inclou registrar-se com a nou usuari del web de Barcelona Activa –primer pas on ja es queda aturat el web, en molts de casos–, omplir un primer formulari digital de sol·licitud i adjuntar-hi documentació, esperar a rebre per email una instància de conformitat i rematar el tràmit enviant aquest document a través d’una altra web municipal. Quatre passos diferents a través d’almenys tres plataformes. A més a més, exigeix disposar de DNI electrònic (ni ClavePin ni IDcat), document no es pot obtenir ni renovar des del 13 de març per l’estat d’alarma.

L’ajuda estatal per a autònoms també va començar amb molt mal peu, però al cap de pocs dies es va simplificar el procediment i la burocràcia ha estat prou àgil, explica Domènech. “En canvi per cada sol·licitud municipal que aconseguim registrar ens hi estem ben bé una hora”, sosté. “I un dels certificats que has d’adjuntar és que no teus deutes amb l’Ajuntament, com si no ho pogués comprovar el propi Ajuntament!”, critica.

Les queixes, però, van més enllà. La data d’inici, el 20 de maig, coincidia amb l’últim dia per presentar els impostos trimestrals, que sol ser el 20 de març però s’ha ajornat per la pandèmia. És un dia de molta feina a les gestories i ja de per si amb molta saturació dels sistemes informàtics. Que, a més, se suma a dos mesos molt intensos pels ERTO i altres gestions laborals. “Han demostrat un desconeixement absolut del sector”, lamenta. 

Portaveus municipals insisteixen que les sol·licituds s’estan registrant, encara que sigui a poc a poc. L’equip de Barcelona Activa, afegeixen, està contestant “un a un” tots els correus electrònics que han rebut d’usuaris amb dificultats per demanar l’ajuda. “Confiem que un cop resoltes les incidències inicials, el sistema s’anirà normalitzant”, conclouen.

Nou comentari