La Fira de Barcelona tanca el 2020 amb uns ingressos de 82 milions d’euros, una caiguda de més de la meitat de la facturació habitual, d’uns 200 milions però que els permet acabar un període difícil amb “equilibri” i encarar el 2021 “amb la màxima solvència” i amb la previsió de facturar 125 milions, segons ha dit el seu director general, Constantí Serrallonga. La vacuna i la combinació dels testos ràpids i de protocols anti-covid permeten a Fira situar la primavera com a punt de partida per celebrar esdeveniments, començant pel Saló de l’Ensenyament i Alimentaria.

L’impacte de la crisi s’ha minimitzat gràcies a l’exoneració del cànon que paguen fer ús de l’espai i d’una subvenció de 10 milions de la Generalitat i l’Ajuntament. Aquesta aportació finalista de les administracions, que han invertit 5 milions cada una, s’ha destinat a fer esdeveniments i ha permès “recórrer l’última milla per arribar a un resultat proper a zero” que “dona força, solvència, i la imatge que Fira està preparada per començar amb fortalesa el 2021”, ha aclarit Serrallonga, que ha agraït aquest gest i també l’exoneració de més de 6 milions d’euros pel cànon.

La institució ha tingut un resultat brut d’explotació (ebitda) positiu de 100.000 euros, gràcies a la realització dels esdeveniments corporatius de SAP i Cisco, així com Barcelona Wine Week, abans de l’esclat de la pandèmia i, posteriorment, a la celebració en format presencial i híbrid de Bizbarcelona, el saló de l’ocupació; i les edicions digitals de FiraCampusVirtual; Valmont Barcelona Bridal Fashion Week; Liber i Smart City Live.

Previsions pel 2021

No es farà cap esdeveniment presencial fins després de Setmana Santa, a mitjans d’abril. La fira escollida per donar el tret de sortida de l’activitat serà el Saló de l’Ensenyament, que té un públic local. Després, s’ha apostat per celebrar l’Automobile i Alimentaria alhora al maig, un fet que suposarà “un pas més” perquè ja es tracta de salons amb presència internacional. Al juny serà el moment de la fira tecnològica de l’audiovisual Integrated Systems Europe (ISE), que se celebrarà per primera vegada a Barcelona; el festival de música Sónar i el Mobile World Congress (MWC), tres grans esdeveniments globals. La institució espera recuperar la normalitat a partir de la tardor, quan ja estan tenint problemes per encabir tot el que volen fer, ha admès Serrallonga.

“Hem superat un any de grans dificultats, perseverant i posant-nos al costat de les empreses i la societat”, ha dit Relat, que entoma amb “optimisme” el futur de Fira. L’entitat afirma que està preparada per reprendre la seva activitat i “ser motor de l’economia” en la recuperació econòmica a partir de l’abril del 2021. En aquest sentit, ha ressaltat que, en un context de plena activitat firal, la institució genera un impacte econòmic anual de 4.710 milions d’euros. Una visió optimista que també ha compartit el conseller d’Empresa, Ramon Tremosa, que espera que Fira de Barcelona “sigui motor econòmic en la propera dècada”, de la mateixa manera que ho ha sigut en els últims deu anys “prodigiosos”.

Ampliació de Gran Via

La direcció de la Fira també ha deixat clar que continua endavant amb l’ampliació del 25% de la superfície de Gran Via perquè el recinte tingui de 300.000 metres quadrats en 2024, un espai que ara mateix només ofereixen Frankfurt, Milà i Hannover. “Avui aquest projecte està més vigent que mai i s’estan fent els tràmits pertinents perquè sigui una realitat ben aviat”, ha promès Relat.

Aquesta ampliació permetrà al saló més global, el MWC tenir 60.000 metres quadrats més. Relat ha assegurat que la Fira està centrada en el fet que l’edició del 2021, que es farà a finals de juny, sigui “la millor possible” i no ha avançat en quin punt es troba la negociació perquè el saló que organitza la GSMA es quedi a Barcelona més enllà del 2024.

Així mateix, per projectes de digitalització, innovació, sostenibilitat i infraestructures Fira opta a accedir als fons europeus per a la recuperació Next Generation EU. D’altra banda, a finals del proper any, Fira de Barcelona assumirà la gestió del Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB) que, amb els seus 100.000 metres quadrats i més d’un centenar d’esdeveniments anuals, permetrà mostrar un cartera de tres espais.

Nou comentari