Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La manca d’inversions a Rodalies cronificarà el col·lapse dels accessos a Barcelona
  • CA

Els embussos que col·lapsen a diari els accessos a Barcelona són un malson que acompanya els barcelonins des de fa molts anys i van camí de ser una imatge recurrent durant molts anys més. El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha denunciat un cop més “la manca d’inversions en infraestructures de transport a l’àrea metropolitana” i ha posat especial èmfasi en la xarxa de Rodalies, el gran punt negre de la mobilitat interurbana. 

“Calen millores estructurals”, ha remarcat Valls. Des del 2008, només el 10% de les inversions promeses per Foment s’han executat de forma efectiva. “L’endarreriment de les actuacions pendents tant a Rodalies com a la xarxa viària provoca que els desplaçaments de connexió entre Barcelona i la resta de la regió metropolitana no trobin solucions eficients”. Ni en transport públic ni en transport privat, tot i que la cambra també defensa la millora de les infraestructures ferroviàries per “mitigar la congestió als accessos a Barcelona i combatre la creixent preocupació per la qualitat de l’aire”.

 

El constant incompliment de les inversions promeses per Foment a la xarxa de Rodalies ha provocat que el servei operat per Renfe sigui l’únic mitjà de transport públic que no ha guanyat passatgers en els últims 12 anys. L’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner que elabora l’Autoritat Metropolitana del Transport constata que entre 2006 i 2017 el metro ha guanyat un 10,5% d’usuaris, l’autobús un 8,6% i els ferrocarrils un 8,1%, mentre que Rodalies n’ha perdut un 7,2%. “Aquest és l’indicador més evident que cal afrontar millores estructurals en la xarxa de rodalies”, ha explicat Valls, que ha assenyalat que la pèrdua de viatgers es deu a la manca d’infraestructures i a la poca qualitat del servei. 

Renfe critica les dades perquè estan “fora de context” i assegura que tancarà l’any amb més passatgers que el 2006

Per la seva banda, Renfe ha declinat fer qualsevol valoració sobre la manca d’inversions, però ha criticat que les dades publicades per la Cambra de Comerç “perquè estan fora de context”. Fonts de l’operador han assegurat al Tot Barcelona que és injust comparar la recuperació de passatgers dels diferents serveis i asseguren que Rodalies tancarà 2018 amb 115 milions de passatgers, xifra superior a la que va registrar el 2008 (114,3 milions). Renfe també recorda que tant TMB com FGC han posat en marxa nous serveis, cosa que l’operador ferroviari no ha fet, i que les noves línies de Bus Express fan el mateix recorregut que Rodalies i limiten la seva capacitat de creixement.

Panorama d’inversions paralitzades

En un context on els usuaris de transport públic no paren de créixer, “Barcelona es troba davant d’un panorama d’inversions paralitzades” que alenteixen la millora de les connexions de la ciutat amb el seu entorn, especialment amb el Vallès Oriental i el Vallès Occidental. Segons dades de la mateixa cambra, de les 14 actuacions prioritàries que va detectar el 2006 per millorar la xarxa ferroviària, només tres han estat executades –els perllongaments de FGC a Terrassa i Sabadell i l’ampliació del metro del Baix Llobregat– i cap correspon a Rodalies.

La Cambra de Comerç recorda que Renfe no ha avançat les ampliacions de les línies C-1 (Barcelona-Mataró i Arenys-Blanes), C-3 (Montcada-Vic) i C-4 (Cerdanyola-Sabadell), que tenen un cost conjunt d’entre 750 i 1.750 milions d’euros. Tampoc se sap res de la línia orbital ferroviària –que hauria de connectar Mataró amb Vilanova i la Geltrú passant per Granollers, Sabadell, Terrassa i Vilafranca–, amb un cost de 900 milions. Entre les actuacions pendents la Cambra de Comerç també ha mencionat el nou túnel ferroviari Barcelona-Vallès i el perllongament dels ferrocarrils des de plaça Espanya fins a Glòries, ambdues responsabilitat de FGC.

Més notícies
Pere Macias: “Hem de fer sortir trens de l’aeroport cada 10 minuts en lloc de cada 30”
Notícia: Pere Macias: “Hem de fer sortir trens de l’aeroport cada 10 minuts en lloc de cada 30”
Comparteix
Recent designat coordinador del Pla de Rodalies de Barcelona, esbossa el futur de la xarxa ferroviària i enterra la destral de guerra amb Renfe i Adif
TMB estudia una anella que enllaçaria la L1 i la L9
Notícia: TMB estudia una anella que enllaçaria la L1 i la L9
Comparteix
Permetria augmentar la capacitat de volum de passatgers del metro i la freqüència de pas dels trens
Informadors desbordats i usuaris indignats pels canvis a la xarxa de bus
Notícia: Informadors desbordats i usuaris indignats pels canvis a la xarxa de bus
Comparteix
Els barris d'Horta i del Carmel són dels més afectats per la incorporació de 5 noves línies, la supressió de 2 més i modificacions en 14 més
El PDeCAT replica a Pere Macias que el tramvia per la Diagonal seria “un actiu tòxic”
Notícia: El PDeCAT replica a Pere Macias que el tramvia per la Diagonal seria “un actiu tòxic”
Comparteix
“El signe dels temps no és l’aplicació de sistemes ferroviaris rígids i invasius a centres urbans altament densificats”, esgrimeix la regidora Francina Vila

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Joan a novembre 27, 2018 | 16:51
    Joan novembre 27, 2018 | 16:51
    Que és l´objectiu volgut per qui tindria la capacitat d´invertir-hi!

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa