El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat un acord “realista” amb el Govern espanyol i Aena perquè la pista del mar de l’aeroport del Prat s’allargui 500 metres, per la banda de la Ricarda, i passarà de 2.660 metres a 3.160 de carrera d’enlairament per poder acollir “vols intercontinentals amb avions de fuselatge ample i amb la mínima incidència possible en els espais d’interès natural”, i una inversió superior als 3.000 milions d’euros. L’acord, que no necessitarà el vistiplau del Parlament, d’altra banda, preveu impulsar “un seguit d’actuacions mediambientals” per “millorar substantivament” el Delta del Llobregat. “Comptem amb una proposta sòlida, consensuada i definitiva per fer realitat la millora i modernització de l’aeroport del Prat perquè esdevingui un gran hub de connexions intercontinentals”, ha defensat.
En una compareixença sense preguntes, Illa detallat que els passos a seguir després de l’acord seran, en primer terme, iniciar la redacció del nou pla director de l’aeroport i el procediment d’avaluació ambiental estratègica. Després d’aquesta fase, es redactarà l’informe tècnic, arquitectònic i d’enginyeria del projecte i a la declaració d’impacte ambiental de les diferents parts que el configuren. “La previsió és poder aprovar el pla director l’any 2028 per començar l’execució l’any 2030 i tenir-ho tot enllestit l’any 2033”, ha explicat, i ha afegit que es farà una inversió aproximada de 3.200 milions d’euros. En resum, el projecte implica les següents actuacions principals: remodelació de la Terminal 1, remodelació de la Terminal 2, prolongació de la pista mar, nova Terminal Satèl·lit, millores associades a la pista mar i actuacions en els aparcaments de les dues terminals.
Illa ha començat dient que “no podem perdre més temps i cal passar a l’acció per propiciar la millor solució possible”, i ha celebrat l’acord “equilibrat” entre la Generalitat, el Govern espanyol i Aena per fer “un aeroport del segle XXI” pioner en “avantguarda tècnica i mediambiental”, i ha insistit que el projecte “compleix amb els criteris de la UE per preservar i millorar el delta de Llobregat”. “Ho tenim tot perquè hi guanyi tothom”, ha sentenciat, i ha defensat que l’ampliació respon a l’estratègia de convertir el Prat en “un potent hub internacional que empenti amb força Catalunya econòmicament i socialment”. Després de reunir-se amb la Comissió tècnica que s’ha encarregat de liderar els treballs per trobar una fórmula que permeti ampliar l’Aeroport del Prat amb la mínima afectació mediambiental, el president de la Generalitat ha manifestat que “és un bon dia per a Catalunya” i ha afegit que el nou aeroport és “una proposta estratègica per a Europa”.

L’ampliació afectarà l’espai natural de La Ricarda
L’acord subratlla que les solucions tècniques s’han adoptat d’acord amb la normativa internacional comunitària i estatal sobre seguretat aèria, permeten així compaginar la superfície de pista necessària i la preservació de la llacuna amb la reducció en 87 metres de l’afectació a l’espai natural de La Ricarda respecte de la proposta inicial, ja que la pista acaba abans del braç principal que la connecta amb la mar. “El projecte final garanteix la menor afectació mediambiental amb mesures com la preservació de la llacuna de La Ricarda, la no afectació del Remolar fora del perímetre aeroportuari –malgrat que s’havia filtrat que sí que estaria afectada– i la reducció de l’impacte acústic en les poblacions veïnes”, subratlla.
Sobre les mesures de compensació mediambiental, Illa ha detallat que es guanyaran més de 270 hectàrees d’espais renaturalitzant –multiplicant per 10 la superfície afectada–, es crearà una anella verda i un fons ambiental perquè “l’aeroport i Aena reforcin les àrees de valor ecològic de l’aeroport”. “Necessitem un aeroport intercontinental que representi un salt endavant”, ha subratllat. Aquestes actuacions planificades complementaran els treballs que Aena ja desenvolupa al Delta del Llobregat, com a silvicultura a les pinedes, control i eliminació d’espècies invasores, instal·lació de caixes niu per afavorir la nidificació, manteniment de canals de desguàs i extracció d’aigua en pous costaners per prevenir la intrusió salina.